نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

فواید تغذیه با عسل

فوائد ارزش تغذیه عسل با توجه به مقدار مواد قندی ونوع مواد تشکیل دهنده عسل:
در درجه اول و با ارزش ترین خواص تغذیه عسل در تولید انرژی و مکملی برای فراهم کردن میزان کالری بدن است .
ساختار قندی و به خصوص ترکیب نزدیک به  50 درصدی قند فرکتوز ( قند میوه ) و 45 درصد گلوکز  که به راحتی  جذب میشود در تامین انرژی مخصوصا در فعالیت های پر تحرک بسیار حائز اهمیت است .
تر کیبات آروماتیک واسیدی عسل در طبقه بندی عسل جایگاه بعدی  را به خود اختصاص می دهند  تر کیبات آروماتیک یا همان عطر و رایحه عسل که مجموعی از عطر و طعم گل و گیاهان طبیعت است نشاط خاصی را به فرد تغذیه کننده از عسل میدهد
مواد اسیدی موجود در عسل با توجه به مقدار کمشان در عسل نقش اصلی در عطر و طعم عسل دارند و علاوه بر آن ساختار میزان و نوع این مواد در تعریف کیفیت عسل بسیار مهم می باشد بطوری در طبقه بندی عسل ها بر اساس خصوصیا وصفی همچون عطر و طعم میتوان رابطه مستقیمی بین نوع و مقدار مواد اسیدی ملاحظه نمود .
در درجه سوم مواد معدنی ، ویتامینها و اسید های آمینه جای دارند که با توجه به مقدار آنها در رژیم غذایی روزانه جایگاه خاصی را نمی توان برای آن تعریف نمود . البته در این بین دیاستاز ها و اینهیبین ها را نباید نادیده گرفت چرا که این دسته از مواد باتوجه به دز بسیار پایینی که در عسل در مقایسه با میزان مصرفشاتن دارند ولی از آنا ای که قدر ت واکنشی این مواد در همان مقدار کم تعریف شده است نظرات متفاوتی ارائه شده است .
در درجه چهارم گرده گل موجود در عسل میباشد میزان گرده در عسل بسیار مهم است چرا که در پایداری عسل و همچنین شرایط نگه داری آن نقش مستقیم دارد وجود گرده در عسل سبب افزایش ارزش تغذییه ای آن شده چرا که ثابت شده است بسیاری از مواد پروتئینی و آروماتیک از گرده به عسل افزوده میشود اما باید توجه داشت وجود گرده در عسل باعث ایجاد کانونهای کریستالی و در نتیجه سرعت بخشیدن بع فرایند کریستاله شدن عسل دارد و همچنین به دلیل بالا بودن رطوبت و مواد مغذی در گرده قدرت فساد پذیری بالایی دارد و پایداری عسل را برای نگه داری طولانی مدت کاهش می دهد که البته با توجه به عمل تغذیه زنبور  ها از شربت بدونه دخالت گل ، عمل پاستوریزه کردن و حرارت دهی به عسل و فیلتراسین عسل از طوری 0.42 میلیمتری میزان قابل توجهی از آن را کاهش می دهد .
در درجه پنجم موم جای دارد که هیچ گونه ارزش غذایی نداشته و در طبقه بندی جزء مواد  Wax بشمار می آید ، قابل جذب نبوده و دفع می شود.
علاوه بر موارد فوق، می تواند به عنوان یک داروی مفید نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 بسیاری به این ماده غذایی لقب اکسیر طول عمر داده، و معتقدند که مصرف آن می تواند طول عمر را افزایش دهد.
خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کننده آن باعث می شود، تا به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی شناخته شود.
 عسل نوعی تشعشعات رادیواکتیوی دارد که این امر می تواند در مبارزه با عفونت ها مؤثر باشد.
یکی از مواد مفید در مبارزه با قارچ ها و میکروب ها به شمار می آید.
می تواند پینه های دست و پا را التیام دهد.
در سلامتی و محکم ساختن دندان ها و لثه، نقش دارد.
 رنگ دندان را سفیدتر می کند.
 برای روده بسیار مفید است.
 در باز کردن عروق گرفته بدن نقش دارد.
 زخم های دهان را التیام داده، و در درمان گلو درد مؤثر است.
 سستی و بیحالی عضلات را رفع می کند.
 پادزهر خوبی برای سموم، خصوصا مسمومیت های غذایی به شمار می رود.
 شکننده خوبی برای سنگ های کلیه و مثانه است.
 منبع خوبی برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز می باشد.

 
مصرف روزانه عسل سلامتی جسم انسان را تضمین می کند :
عسل به‌علت داشتن گلوسیدها پس‌از مصرف در زمان کوتاهی انرژی ونیرو تولید می‌کند. : براین اساس، مصرف عسل از پیری وضعف زودرس جلوگیری می‌کند و برای ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها، تقویت قلب، کم خونی، مشکلات گوارشی، میگرن، تقویت پوست، افزایش شیردهی و مقاومت بدن موثر خواهد بود. عسل همچنین برای اعصاب و تقویت آن مفید است، مصرف شربت عسل در آرامش اعصاب نیز موثر است. با عسل می‌توان کرم‌های مختلفی برای زیبایی و شادابی پوست تهیه کرد.
عسل دارای رنگ‌های مختلفی از زرد تا قهوه‌ای تیره است که این تنوع رنگ بستگی به نوع شهدی دارد که زنبور از آن استفاده می‌کند.
: برخلاف تصور عامه، رنگ عسل به‌سن زنبور بستگی ندارد و تنها زنبورهای مسن عسل جمع‌آوری می‌کنند، در حالی که زنبورهای جوان از بچه‌های خود مراقبت می‌کنند و ساختن موم، غلیظ کردن شهد و کارهای دیگر در داخل کندو انجام می‌شود
عسل و سلامتی روحی :
عسل باعث پایین آمدن کلسترول خون و کاهش افسردگی می شود استفاده از عسل در پایین آوردن کلسترول خون و درمان سردردهای میگرنی، اختلالات قلبی و شریانی کمک می‌کند.
فرآورده‌های زنبور عسل، یک ماده آرام بخش طبیعی است که تشویش و افسردگی را کاهش می‌دهد. عسل سرشار از آمینو اسیدها، پروتئین، گلبولین‌ها، پیتون‌ها است این مواد برای ادامه حیات ضروری است و از جمله مواد اساسی برای ساختمان سلولی می‌باشد.
 تریپتونان
یکی از مزایای موجود در عسل ماده به نام تریپتونان است ، تریپتونان یک آمینو اسید ضروری ویک مکمل غذایی می‌باشد که یک آرام‌بخش طبیعی بوده، تشویش و افسردگی را کاهش می‌دهد و در پایین آوردن کلسترول خون و درمان سردردهای میگرنی، اختلالات قلبی و شریانی کمک می‌کند. این ماده عامل ضد تشویش و نگرانی است و مانع از بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود
 لیزین
یکی از مزایای موجود در عسل ماده به نام لیزین دیگر ماده فعال در کندوی زنبور عسل میباشد ،لیزین از آمینو اسیدهای ضروری است که به فراوانی در ماهیچه وجود دارد اما بدن قادر به تولید آن نیست و باید آن را از طریق رژیم غذایی به بدن رسا نید.
لیزین در درمان تبخال موثر است و با تقلیل رشد ویروس به وسیله اصلاح و متعادل کردن مواد مغذی بر تبخال اثر می‌گذارد.
کمبود لیزین باعث خستگی، تورم چشم‌ها، تاخیر در رشد، و مشکلات کم خونی و تناسلی می‌شود خاطر نشان کرد: این ماده نقش مهمی در ساختار کلاژن‌ها دارد. و جذب روده‌ای نسبت به کلسیم را افزایش داده و خروج کلسیم از ادرار را کاهش می‌دهد.
از دیگر مزایای لیزین پیشگیری و درمان پوکی استخوان، التیام استخوان‌های صدمه دیده است
 میتونین
میتونین نیز یکی از آمینو اسیدهای موجود در کندوی زنبور عسل است که میتونین نقش کلیدی درتنظیم اسید فولیک بدن دارد زیرا میتونین با شرکت در واکنش‌های آنزیمی موجب پایین آوردن سطح هیستامین بدن می‌شود و باعث بهبود افسردگی، آلرژی، آسم و صدمات ناشی از پرتوها می شود. همچنین میتونین میتواند باعث تقلیل افسردگی ناشی از اعتیاد به هروئین، و داروهای مسکن و خواب آور شود .میتونین رادیکال‌های آزاد را غیر فعال کرده و با ساخت پروتئین، بافت سلولی را تغییر می دهد.
همچنین این ماده، از ریزش مو جلوگیری به رشد و سلامت آن کمک می‌کند ،میتونین، جراحات ناشی از صدمات سوختگی یا جراحی را التیام می دهد و بدن را در برابر اثرات نامطلوب ناشی از مصرف الکل، سیگار و سیار مواد شیمیایی مصون می‌دارد.
میتونین نیز یکی از آمینو اسیدهای موجود در کندوی زنبور عسل است که میتونین نقش کلیدی درتنظیم اسید فولیک بدن دارد زیرا میتونین با شرکت در واکنش‌های آنزیمی موجب پایین آوردن سطح هیستامین بدن می‌شود و باعث بهبود افسردگی، آلرژی، آسم و صدمات ناشی از پرتوها می شود. همچنین میتونین میتواند باعث تقلیل افسردگی ناشی از اعتیاد به هروئین، و داروهای مسکن و خواب آور شود .میتونین رادیکال‌های آزاد را غیر فعال کرده و با ساخت پروتئین، بافت سلولی را تغییر می دهد
همچنین این ماده، از ریزش مو جلوگیری به رشد و سلامت آن کمک می‌کند ،میتونین، جراحات ناشی از صدمات سوختگی یا جراحی را التیام می دهد و بدن را در برابر اثرات نامطلوب ناشی از مصرف الکل، سیگار و سیار مواد شیمیایی مصون می‌دارد.
 هیستیدین
یکی دیکر از مزایای موجود در عسل  هیستیدین موجود کندوی زنبور عسل است که  هیستیدین دارای خواص ضد التهاب است و تنها آمینو اسیدی است که در خون مبتلایان به ورم مفاصل کمتر وجود دارد و می تواند باعث افزایش التیام زخم و در رشد و ترمیم بافت ضروری است. این ماده عامل مهمی در سلامت گلبول‌های قرمز خون است و کمبود آن باعث کاهش هموگلوبین و هموتوکریت خون و همچنین ابتلا به کم خونی می شود.
 گلوتامین
ازمواد موجود در کندوی زنبور عسل گلوتامین است که نقش کلیدی در سوخت و ساز سلولی دارد، انرژی بدن را افزایش داده و باعث تقویت حافظه و تمرکز می شود، این ماده میزان قند خون را تثبیت کرده و رغبت به الکل را کاهش می‌دهد.
 تیروزین
ماده دیگری به نام تیروزین موجود در کندوی زنبور عسل وجود دارد که تیروزین با تاثیر بر مغز می‌تواند با افسردگی مبارزه کرده و قادر است میزان هورمون تیروئید و آدرنالین را تغییر دهد.
خواص فیزیکی وشیمیایی عسل:
عسل حاوی اسید های فراوانی است که باعث واکنش های اسیدی قابل توجه در آن بوده و PH آن بین 3/5 الی 4/8 می باشد همین امر کمک به خوردگی فلزات می کند بنابراین نباید آنرا در ظروف فلزی نگهداری نمود . عسل ، مایع غلیظ و چسبناکی است که به علت غلظت خاص آن بندرت فاسد می شود. وزن مخصوص آن حدود ( 1/3 الی 1/4 ) مزه آن شیرین و داراری طعم مخصوص به خود بوده و متناسب با گیاهی است که زنبورداران از آن تغذیه می کنند . رنگ عسل نیز بر حسب نوع گیاه مورد استفاده زنبور معمولا از زرد کاهی تا قرمز تیره متغیر است .
عسل از نظر گردش نوری چپ گراست که حداکثر %25 آب %25 مواد معدنی و %8 ساکارز دارد .
در عسلی که از نوش گلها ساخته شده باشد هنگام عبور نور پولاریزه این نور به سمت چپ می چرخد ( Levorotatory ) حال آنکه عسلی که از عسلک درست شده باشد نورپولاریزه به سمت راست می چرخد ( Dextrorotatory ) جهت و چرخش صفحه می تواند درتجزیه و تشخیص عسل به کار رود ولی امروزه روش های اندازه گیری دقیق تری وجود دارد .

     عسل و خواص آن:

1-تولید انرژی:

عسل یک محلول قندی فوق اشباع شده حاوی فروکتوز و گلوکز است. استفاده از عسل برای ورزشکاران که به گلوکز دائمی نیاز دارند اهمیت دارد.عسل حاوی فروکتوز،گلوکز،الیگوساکارید،پروتئین،ویتامین ها و مواد معدنی است و تاثیر عسل بعنوان منبع قندی برای ورزشکاران نسبت به سایر مواد قندی ارجحیت دارد.

2-خواص ضد باکتریایی:

عسل یک محلول قندی فوق اشباع با فشار اسمزی بالا،محیط اسیدی،مواد گیاهی و درصد پایین آب می باشد و از رشد باکتری ها و قارچها جلوگیری می کند.در مراحل تبدیل شهد گلها به عسل آنزیم گلوکز اکسیداز بوسیله زنبور ترشح می شود و در عسل ماده ای به نام پراکسید هیدروژن تولید می شود که خواص ضد باکتریایی دارد. در بین گونه های مختلف عسل ،عسل مناطق کوهستانی دارای قدرت ضد باکتریایی بالاتری هستند.عسل بطور طبیعی بعلت داشتن گلوکز و آنزیم دیاستاز رس (شکرک)می زند و برحسب نوع گل و رطوبت عسل زمان(رس کردن)متفاوت است.عسل مناطق کوهستانی دیرتر،البته خواص عسل رس کرده و عسل صاف یکی است،بشرط آنکه در بازکردن عسل رس کرده از گرمای غیر مستقیم و پایین (60-50)درجه سانتی گراد استفاده شودتا به آنزیم های آن آسیبی نرسد که در کیفیت کلی فرق می کند و اگر حرارت بالا باشد و یا بطور مستقیم باشد ماده هیدروکسی متیل فورفورال که یک یک ماده سمی است در عسل تولید می شود.


3-خاصیت درمانی عسل:
عسل بعنوان یک ماده شفا بخش معرفی گردیده است از گذشته تا امروز برای درمان سرفه و گلودرد مرسوم بوده است. از خواص ضد باکتریایی و درمانی عسل در ترمیم زخم ها نتایج زیادی بدست آورند که هم اکنون مورد استفاده است. عدم جذب برخی از کربوهیدرات ها منجر به اثر لاکساتیو یا ملینی عسل می شود که موید نظرات یونانی ها در باره اثرات ضد یبوستی عسل می باشد. خاصیت درمانی عسل در زخم های پوستی کاملاً بررسی شده و نشان داده با توجه به مراحل بهداشتی زخم ضدعفونی و پانسمان شده سریع ترمیم می شود و همین طور برای درمان زخم معده و روده نقش مهمی دارد. عسل با داشتن قدرت ضد میکروبی بدلیل حضور پراکسید هیدروژن در مقابل هلیکوباکتر پیلوری که عامل زخم معده است موثر می باشد.

4- خاصیت آنتی اکسیدانی عسل :
در برخی از بیماریها و موقع بالا رفتن سن،رادیکالهایی در بدن بطور طبیعی آزاد می گردد و با آنزیم ها و همچنین DNAترکیب می شود و ممکن است باعث سرطان ،حمله قلبی،شوک،آلزایمر ،آرتریت که عسل از بروز آنها جلوگیری می نماید . عسل غنی از آنتی اکسیدانهای آنزیمی و غیر آنزیمی از جمله کاتالاز،اسید آسکوربیک،فلاونوئید ها ،آلکالوئیدها می باشد. آنتی اکسیدانها بعنوان نگهدارنده مواد غذایی،در جلوگیری از فساد و تغییر رنگ غذا ها که در اثر نور،حرارت ،تماس با بعضی از فلزات ایجاد می شود،موثر می باشد.بطور کلی عسل های تیره حاوی آنتی اکسیدانهای بیشتری هستند و خاصیت ضد باکتریایی بیشتری دارند. محققان دانشگاه ایلی نویتر به مردانی که بین 68-18 سال داشتند به مدت 5 هفته هر روز یک لیوان آب با 4 قاشق عسل دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدانهای آنها بیش از دیگران است. بطور کلی آنتی اکسیدانها از بافتهای بدن در مقابل اکسیژن تهاجمی محافظت می کند.مصرف عسل از گرفتگی رگهای خونی پیشگیری میکند مصرف روزانه4 قاشق عسل مواد محافظ بیشتری در خون فرد ذخیره کرده و از گرفتگی رگهای خونی جلوگیری می کند. و عسل بدلیل دیاستازش چربی های اطراف قلب را آب می کند از همین جهت مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می شود.

5- فعالیت حیاتی آنتی اکسیدانهای عسل
عسل یک آنتی اکسیدان بیولوژیک است . مانع اکسیداسیون لیپوپروتئین ها می شود.قندهای موجود در عسل فعالیت آنتی موتاژنی (ضد سرطانی)قابل توجهی دارند.

6-نقش عسل در فعالیتهای حیاتی
عسل حاوی مجموعه ای از الیگوساکاریدها می باشد و رشد و فعالیت میکروبهای مفید را تحریک و از فعالیت میکروبهای غیر مفید جلوگیری می کند. پروبیوتی کها که تعادل میکروبی روده را در بدن بعهده دارند و مهمترین آنها بیفیدوباکتری ها هستند که در سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی دارند،عسل رشد و تکثیر بیفیدوباکتری ها را تقویت می نمایند. الیگوساکارسد ها و کربوهیدراتهای عسل برحسب نوع گل متفاوت اند بنابراین اثر پروبیوتیکی عسل ها نیز متفاوت می باشد.
ابوعلی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایران یک هزار سال قبل در کتاب قانون پزشکی خود نسخه های زیادی برپایه عسل و موم تجویز کرده است.همچنین بقراط بنیانگزار طب یونانی دوهزار و پانصد سال پیش در درمان بیماریها از جمله زخمها به مقدار زیاد از عسل استفاده کرده است.عسل حاوی مواد ضد میکروبی است و هیچ نوع میکروبی قادر به رشد در آن نیست به همین خاطر مصریان قدیم و یونانیان باستان مردگان را با عسل مومیایی می کردند.عسل مانند آنتی بیوتیکها دارای خاصیت باکتریواستاتیک است.عسل بعلت داشتن اسید فرمیک هیچگاه فاسد نمی شود و با وجود شیرینی زیاد دارای خاصیت ضدقارچی نیز می باشد و هیچگاه فاسد نمی شود و با وجود شیرینی زیاد دارای خاصیت ضدقارچی نیز می باشد و هیچگاه کپک نمی زند.
ارجحیت عسل نسبت به گلوکز خالص
مقدار فروکتوز عسل تقریباً مساوی و حتی بیش از گلوکز است و چون فروکتوز دیرتر از گلوکز جذب می شود قند خون یکباره پس از مصرف عسل پایین نمی افتد به همین خاطر برای ورزشکاران بخصوص کوهنوردان توصیه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد