نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

راههای تعویض ملکه در بهار و پاییز

تعویض ملکه در بهار و پاییز
تعویض ملکه در دو موقع در زنبورداری­ها بیشتر از سایر فصل­ها صورت می­گیرد، در بهار و پاییز.

 سه قاعده مهم در تعویض:
1- جمعیت ملکه­ های تازه رادر فصل شهدوگل راحت­تر می­ پذیرد
2- زنبورهای مسن و قادر به پرواز ملکه تازه را به سختی قبول می­کنند چون به بوی ملکه قبلی عادت کرده اما زنبورهای جوان
راحت­تر ملکه تازه را می­پذیرند و به بوی ملکه خو نگرفته­ اند
3- از نیمه دوم اسفندماه به بعد هرچه زودتر به جمعیت ملکه داده شود آن را آسان­تر قبول می­کنند.
الف) تعویض بهاره ملکه:
ملکه ­های پیر (مسن­تر از 2 سال) و ضعیف و ناقص را می­توان در فروردین یا حتی در نیمه دوم اسفندماه عوض کرد. در تعویض بهاره پس از برداشتن ملکه پیر از جمعیتش می­توان ملکه را با قفسه ­ملکه به جمعیت معرفی کرد، بعد از 4 روزمی­توانید جمعیت را کنترل نمایید که آیا ملکه تازه را قبول کرده­ اند یا نه.
تخم­گذاری ملکه نشان دهنده قبول ملکه تازه است. لازم به ذکر است بدانید یک قسمت قفسه ملکه باید با یک خمیر شیرین یا موم مسدود شود. باید قفسه ملکه بین دو قاب زیر سقف کندو طوری قرار دهیم که توری قفسه به سمت کف کندو باشد. زنبورها خمیرشیرین یا موم را می­خورند و ملکه را پس از یکی دو روز از قفسه آزاد می­کنند. خوبی تعویض ملکه در فصل بهار این است که جمعیت راحت­تر آن­ را قبول می­کنند.
ب) تعویض پاییزی ملکه:
در پاییز اول باید ملکه کندو را برداشت، به اصطلاح زنبورداران جمعیت را یتیم کرد و 5 روز بعد شاخون­ها را که روی شان­ها زده ­اند خراب نموده و آنها را دور انداخت. 24 ساعت بعد قاب­های کوچک به طول 15 سانتیمتر را در نقطه­ای از شان که تنها سلولهای سربسته کارگران وجود دارد فرو می­برند و ملکه جفت­گیری کرده را با دست زیر قاب قرار می­دهند. از راه سوراخ توری زنبورها می­توانند غذا را به ملکه برسانند. پس از یکی در روز لاروهای سربسته تبدیل به زنبور کامل گشته و خودشان را به اطراف ملکه می­رسانند و ملکه را تغذیه می­کنند بدین ترتیب ملکه را قبول می­کنند. پس از مدت کوتاهی (2 تا 3 روز) زنبورها موم را از زیر قفسه سوراخ کرده و خودشان را به ملکه می رسانند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد