نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

انواع زنبور در یک کلنی

انواع زنبور در یک کلنی عبارتند از:

هر کلنی شامل :

  ملکه ،   چند زنبور نر  ،   هزاران کارگر  و  نوزاد  (تخم- لارو و شفیره می باشد.)

 

 

طول مدت تکامل گروههای زنبور عسل بر حسب روز

گروه

تخم

لارو

شفیره

کل دوره

ملکه

3

5.5

7.5

16

کارگر

3

6

12

21

نر

3

6.5

14.5

24

 

 

زنبور ملکه:
ملکه زنبور عسل بسادگی از کارگران و زنبور نر مشخص می شود. زنبور ملکه بزرگتر از زنبور کارگر و طویل تر از زنبور نر است ولی پهن تر از آنها نیست. از آنجا که شکم ملکه طویل و در سطح زیرین پهن است، طول بالهایش نسبت به بدن از بال کارگرها و زنبوران نر کوتاه تر است. نیش ملکه کمی خمیده است و نسبت به نیش کارگر دارای دندانه های کمتری است و فقط برای از بین بردن ملکه های رقیب به کار می رود. حرکت ملکه در حالت عادی ملایم است ولی در مواقع احتیاج می تواند با سرعت حرکت کند.
 و تنها یکبار جهت جفتگیری از کندو خارج می شود. ملکه ای که جفتگیری کرده و در حالت تخم گذاری است روی شانه هایی قرار دارد که جوانترین نوزادان در آن زندگی می کنند. ملکه در این حالت، اغلب بوسیله عده ای محافظ احاطه شده است. سر محافظین اغلب به طرف ملکه می باشد. محافظان در این حالت، با شاخک های خود ملکه را آرایش می کنند و با دهان خود او را می لیسند یا غذا می دهند؛ بعلاوه مدفوعات وی را بیرون می برند.ملکه تنها عضو ماده در یک کندو می باشد و از لحاظ اندازه بزرگترین زنبورهای کندو است و به همین دلیل اغلب توانایی ضعیفی در پرواز دارد. جالب است بدانید که ملکه را هنگامی که یک لارو (کرم حشره) دو روزه است زنبورهای کارگر انتخاب می کنند تا بعدها نقش ملکه را در کندو بازی کند. پس از حدود 11 روز این کرم حشره به زنبور تبدیل می شود. پس از آن ملکه با حدود 18 زنبور نر جفت گیری می کند و در نهایت پس از گذشت  3 الی 4 روز ملکه اقدام به تخم گذاری میکند. وظیفه عمده ملکه تخم گذاری بوده و در طول اوج فصل پرورش نوزادان بین 1500 تا 3000 تخم طی یک روز تولید کند
 با اینکه ملکه در بهم آمدن افراد یک کلنی تاثیر عمده ندارد ولی برای بقای کلنی نهایت ضرورت را دارد.
جفتگیری ملکه:
ملکه در جوانی در هوای آزاد با یک یا چند نر پشت سر هم جفتگیری و برای خود تا آخر عمر اسپرم ذخیره می کند. اصطلاحا این عمل را پرواز عروسی (Neptune) می گویند که 5 روز پس از خروج ملکه از سلول نوزادی اتفاق می افتد.ملکه به همراه بسیاری از زنبور های نر به پرواز در می آید او در ارتفاعات بالا پرواز کرده و تنها چند نر از 500 نر موفق به جفتگیری می شوند. ارگان نرینه زنبور نر موفق, پس از جفتگیری شکسته و در ارگانلهای حیاتی ملکه گیر می کند و باعث مرگ زنبور نر می شود و ملکه 3 الی 4 روز بعد از جفتگیری تخمگذاری می کند.
 زنبور نر:
تنبل ترین زنبورهاست و تنها وظیفه آنها جفتگیری با ملکه است.
قوی ترین موجودات یک کندو زنبورهای نر هستند که خوشبختانه نیش ندارند. آنها وظیفه جمع آوری غذا یا شهد گلها را ندارند و تنها مسئولیت تولید  مثل در کندو  و بارور نمودن ملکه را  بعهده دارند . و ۲۴ روز زنده می‌مانند.  نکته جالب آنکه اگر تحت شرایطی در کندو غذا کاهش بیابد زنبورهای نر از کندو اخراج می شوند! این زنبورها دارای  سر و چشم ، بال و شاخک هایی بزرگتر از دیگران می باشند تا راحتتر بتوانند زنبورهای ملکه را پیدا کنند. زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند.
زنبور کارگر:
کوچکترین و پرجمعیت ترین زنبوران عسل هستند و 98 درصد جمعیت کلنی را تشکیل می دهند .
کارگران کوچکترین زنبورها در کندو می باشند، و طول بدن آن‌ها ۹ میلیمتر می‌باشد.  جنسیت آنها ماده می باشد اما اغلب توانایی باردار شدن را ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخم ریزی کنند. که در زنبورداری ماده تخم‌گذار گفته می‌شود. یک کندو بین 50 تا 60 هزار زنبور کارگر دارد.  ولی در یک کندوی قوی با بیش از ۱۰ قاب، حدود ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد . آنها محافظان کندو نیز هستند. نیش زنبورهای ماده خاردار بوده و به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد.
زنبورهای کارگر اغلب بوسیله بو، ارتعاشات صوتی، دید و حرارت به هم جذب شده به صورت دسته در می آیند
وظایف  و مسئولیتهای  یک زنبور کارگر عبارتند از  :
عمل  پاکسازی و نظافت - تغذیه و پرورش و مراقبت از نوزادان - شان سازی - کمک کردن  و رسیدگی به ملکه - پرواز جهت یابی - تهویه کندو - وظایف  پاسبانی و محافظت  از کندو – جا سازی عسل ، گرده ، شهد و آب در سلولها  و بره موم - جلوگیری از غارت 

 

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد