نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

نیش و نوش

اطلاعات کامل در مورد زنبور عسل و عسل درمانی

عسل درمانی

عسل درمانی:


خواص دارویی عسل:


از گذشته تا کنون از عسل  در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود. زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است . در گذشته از این خاصیت عسل  برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند.

عسل حاوی آنتی اکسیدان است، از این رو مصرف آن برای سلامت قلب و عروق مفید است.

 عسل به سلامت پوست کمک می کند و ضد پیری است.

در قدیم هر دارویی را با عسل  مخلوط می کردند، زیرا خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

از عسل در فرآورده های ضد سرفه  بطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو  بسیار سودمند است. عسل ضد آسم است.
 عسل با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها  و لثه مضر نیست، بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند.
 دستگاه گوارش را پاک می سازد و ضد اسهال است. در تحقیقات ثابت شده اثر بسیار مفیدی برعفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد. از این رو ضد زخم معده  و دستگاه گوارش است.
 عسل در درمان آب مروارید ( کاتاراکت ) مفید است.
 عسل بادشکن است و برای معالجه قولنج روده تجویز می شود و در مسمومیت های غذایی، دستگاه گوارش را پاک می سازد.
 دوست کبد و پادزهر است، پس در بیماری های کبدی مصرف آن مفید است .سکنجبینی که با عسل تهیه می شود، صفرابری اعلاست.
 سنگ های کلیه  و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد.
 عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی  توصیه می شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوری عسل میل کنند.
 برای رفع کم اشتهایی  مفید است و کلاً جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. از این رو به رشد عضلات کمک می کند، پس برای بچه های کم اشتها  و افراد ورزشکار  بسیار مفید است.
 عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می کند و برای عروق بسیار مفید است. پس سالمندان  اگر هر روز شربت عسل و لیموی  تازه بنوشند، عمر طولانی تری خواهند داشت.
 حتی موم عسل نیز خواص زیادی دارد و ماسک آن برای صورت، چین و چروک و فرورفتگی های پوست را می پوشاند و پوست را لطیف می کند.
بررسی مقالات سال های 1984 تا 2001 نشان می دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین 40 مورد دیگر نشان داده ، عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت 88 درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز بوده است.

خاصیت ضد میکروبی در عسل با PH حدود 2/3 تا 5 به هیدروژن پراکسید(H2O2) مرتبط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز به گلوکونیک اسید حاصل می شود. به هرحال اثرضد میکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می یابد.

عسل های تولیدشده از جنگل و کوه های اروپایی مرکزی بیشتر از درختان کاج(PINUSSPP) و عسل های حاصل از MANUKA در نیوزلند از گیاه LEPTESPERMUM SCOPARIUM دارای خاصیت بسیار قوی ضد میکروبی است و بروی برخی میکروب ها از جمله استافیوکوک اورئوس و اپیدرمیس و استرپتوکوکوس پیوژنز و آنتروباکتریاسه اثرات خوبی دارد. عسلی که در نیوزیلند و استرالیا از گیاه مذکور حاصل می شود در جهان منحصر به فرد بوده و به آن عسل UNIQUE MANUKA FACTOR)) می گویند.

 

 

عسل   honey

تحقیقات نشان می دهد که ترکیب عسل و دارچین ، بیشتر بیماری ها را درمان می کند .عسل در بسیاری از کشورهای دنیا تولید می شود.پزشکان یورودیک و یونانی ، عسل را به عنوان یک داروی حیاتی قرن ها مورد استفاده قرار داده اند و دانشمندان امروزی هم آن را به عنوان یک داروی بسیار موثر و بدون عوارض جانبی برای انواع بیماری ها قبول دارند .

عسل و اثرات تغذیه ای و خواصهای درمانی آن:



عسل قبل از اینکه یک غذای کامل باشد، اکسیر پر ارزشی است که سال های سال به عنوان دارو و درمان مورد استفاده قرارگرفته و حاوی حدود ۸۰ نوع ماده مفید برای انسان است.
عسل به علت داشتن گلوکز زیاد که سهل التجزیه و انرژی زاست، تأثیر مهمی روی عضلات قلب دارد. از طرفی باعث تحریک و تقویت قلب و نیز گشاد شدن رگ ها شده و جریان خون را در درون شریان های انشعابی افزایش می دهد. از طرف دیگر سبب بهبود وضع فشار مایعات بدن شده و فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری می کند. چنانچه اگر بیماران قلبی روزانه ۵۰ الی ۱۴۰ گرم عسل به مدت ۲ ماه مصرف کنند، مقدار هموگلوبین خونشان افزایش یافته و ضربان قلب آنها متعادل می شود.
اگر عسل با سایر غذاها خورده شود، باعث کاهش اسیدهای اضافی معده می شود و بر درمان زخم معده، ورم معده و روده مؤثر است. به علت داشتن آهن و منگنز، عسل به هضم غذا کمک کرده و ترشح شیره معده را به حالت طبیعی برمی گرداند. از طرفی، دارای کنش دو جانبه است. اول کنش موضعی: که مانند بهم آمدن زخم های خارجی موجب بهم آوردن زخم معده می شود و دوم کنش تقویت کننده که به طور یک جا روی بدن به ویژه دستگاه عصبی است. همچنین فروکتوز عسل یک بازتاب پاک کننده گندزدایی در روده دارد و به علاوه اسیدفرمیک عسل با تخمیر و ترشی روده مبارزه می کند. عسل به علت داشتن خواص میکروبی، مقوی معده و روده ها بوده و موجب تسهیل عمل دفع و لینت مزاج است. عسل خصوصاً در رفع بیماری زخم روده بزرگ مفید است.
بهترین زمان مصرف عسل دو ساعت قبل از نهار و یا ناشتا و سه ساعت بعد از شام است. در مورد برخی بیماری های دستگاه عصبی مرکزی، عسل غنی شده از ویتامین را توصیه کرده اند که حاوی اسید گلوتامیک است. عسل همچنین در درمان بیماری داءالرقص (انقباض های تشنج آور ماهیچه ها) مؤثر است. از طرف دیگر ویتامین
D موجود در عسل، اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم می کند و صمغ موجود در عسل نیز نمی گذارد جدار عروق سفت شده و حالت الاستیستیه خود را از دست بدهد، در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز می رسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند. همچنین علاوه بر اینکه عسل خوراک سلول های انساج است، بر ذخایر گلیکوژن کبد نیز می افزاید و عمل سوخت و ساز نسوج را تشدید می کند. با در نظر گرفتن این حقیقت که کبد، سموم باکتری ها را خنثی می کند و گلیکوژن عامل اصلی مبارزه با سموم باکتری هاست، می توان به اهمیت عسل در افزودن قدرت کبد در مبارزه با میکروب ها پی برد.
به همین دلیل در درمان های بالینی، از عسل حاوی مقدار زیادی گلوکز به روش تزریق وریدی در بدن انسان استفاده می کنند. از طرف دیگر قندهای موجود در آن بیشتر از نمک تغذیه شده، ورم های فیستولی لوله های ادراری را از بین می برد و روی کلیه مستقیماً اثر کرده و ادرار را افزایش می دهد. همچنین داروی بسیار مؤثر برای معالجه آماس و التهاب چشم است و نیز در درمان بیماری های ناشی از ویتامین
A و B و شب کوری مؤثر است. علاوه برآن، قندهای عسل به دندان هیچ صدمه ای وارد نمی کند و برخلاف شکر حاوی آنتی بیوتیک است و اسید تولید نمی کند، بنابراین دندان ها را ضدعفونی می کند. در نهایت اینکه عسل اکسیر طول عمر است و اعضا را تقویت کرده و خستگی را دفع کرده و قدرت جوانی را افزایش می دهد.

عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان فیه شفا للناس ( شفای مردم در آن است ) یاد می کند و پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمه معصومین علیه‌السلام نیز در زمان حیات خویش بنا به روایات و احادیث متعدد ازآن استفاده می نمودند و خواص شفا بخش آن را در درمان انواع بیماریها یاد آور شده اند . اگر چه در زمان آنها علمی به نام تغذیه وجود نداشته ولی با بینایی کامل خواص غذاها و داروها از جمله عسل را بیان نموده و مردم را در این زمینه آگاه کرده اند . سخنان آنها در رابطه با تحقیقات امروزی نشان می دهد که تطابق کامل بین آنها موجود بوده و تضادی بین آنها نیست . روی همین اصل است که عقیده داریم پیشوایان مذهبی ما عالم به همه علوم وآگاه از تمام فنون و رموز بوده اند . آنچه که مسلم است اهمیت عسل در طب قدیم به مراتب بیشتر از حال حاضر بوده است .  

عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در دمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است .

 

 ابو علی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایرانی ، یکهزار سال پیش در کتاب قانون پزشکی خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده است

 ابو علی سینا درکتاب قانون خود دهها نسخه بر پایه عسل وموم ذکر نموده است او می نویسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زیاد شدن بلغم ، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را بازمی کند ؛ به عقیده وی عسل جوانی را جاودان می سازد وحافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطر زنده میکند ، اندیشه را پاک ، زبان را می گشاید ودرد را ریشه کن میکند .

در کتب پزشکی آمده عسل درروغن مالی زخمهای چرکی ، برای درمان بسیار مفید بوده ، با مرهم گذاری تاریکی دید را کاهش داده و بهترین درمان اختلالات دهان است در زیاد شدن ادرار مؤثر است ، دردهای شکم و سرفه را کاهش می دهد ، گزیدگی مار ، دردهای دستگاه تنفس وهر درد مفصلی را تسکین میدهد . خستگی عمومی واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزایش میدهد.

 

 بقراط حکیم پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین فرموده است :

 هر داروئی نیز از مواد غذایی درست می شود ، و متقابلا هر غذایی نیز جانشین دارو می گردد . عسل به این هر دو شرط جوابگوست . او به مقدار زیادی از عسل استفاده می کرده و در درمان اکثر بیماری ها از جمله زخم ها عسل تجویز می نموده است .


در کشور شوروی سابق که بزرگترین کشور تولید کننده عسل در دنیاست ، تاکنون تحقیقات زیادی روی فرآورده های زنبور عسل از جمله عسل ژله رویال ، گرده ، موم ، بره موم و زهر زنبور عسل صورت گرفته و خواص پزشکی آنان بوسیله پژوهشهای علمی و نتایج بالینی مورد تایید بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است .


 ایران ، ولی متاسفانه در کشور ما که عسل تولیدی آن منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر است نه تنها به جنبه دارویی آن توجه نشده است بلکه از نظر مصرف غذایی هم مورد کم لطفی قرار گرفته است و این نعمت خدادادی و هدیه آسمانی که به راحتی می توان آن را تولید و در اختیار همگان قرار داد هنوز ارزش واقعی خود را بین سایر مواد غذایی بدست نیاورده و موجب عدم توجه بیشتر مردم به آن گردیده است به طوریکه هنوز هم مربا ها و قندهای مصنوعی را به این غذای بهشتی و اکسیر حیات که از هر نظر برتری ممتاز و چشمگیری نسبت به همه مواد غذایی و خوراکی داشته و دارد رجحان می دهد که علل اصلی آن عدم شناخت از مزایا و ارزش های واقعی عسل می باشد . اگر ما به عنوان یک درس علمی و طبی به شناخت انواع عسل و میزان قابلیت ها و مواد موجود در آن بپردازیم ، تولید عسل را در سطح کشور پرورش دهیم ، با عسل تقلبی مبارزه کنیم و موارد منع مصرف آن را پیدا نماییم ، آیا به طب ساده ، به اقتصاد کشور و به تعمیق تعالیم اسلامی کمک نکرده ایم ؟

خوشبختانه تحقیق در این مورد هم جالب و هم کم هزینه است . نیازی هم به کمک های خارجی نداشته و یا کمتر دارد . امید است متخصصین امور پزشکی ، داروسازان و محققین کشورمان هم در کنار کاوشها و تحقیقات خود خواص طبی عسل را مد نظر قرار داده تا عسل بتواند جایگاه واقعی خود را در بین سایر محصولات غذایی پیدا کند .

 

 

درمان بیماریها با عسل:



ریزش مو:


کسانی که از ریزش مو یا کچلی رنج می برند می توانند با روغن زیتون گرم و یک قاشق سوپ خوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین محلولی درست کرده و قبل از استحمام به سر خود بمالند و پس از ۱۵  دقیقه سرشان را بشویند .حتی اگر ۵ دقیقه هم این محلول روی سر بماند تاثیر فراوانی دارد.

 

 

دندان درد:


یک قاشق چای خوری دارچین را به ۵ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را بر روی دندانی که درد میکند ،بمالید.۳ بار در روز این کار را انجام دهید تا درد دندان از بین برود.

زیبایی و سلامت دندانها

شگفت آور است که ماده ای غذایی و شیرین نه تنها لطمه ای به دندانهای ما نزند ، بلکه از آن محافظت نیز نماید.

مواد موجود در عسل(البته فقط عسل طبیعی) بصورت طبیعی دندانها ، دهان و روده را ضد عفونی نموده و باعث سفیدی طبیعی دندانها نیز می شود، که این خاصیتی بسیار شگفت آور است، زیرا عسل تنها ماده غذایی شیرین جهان است که چنین خاصیتی برای دندانهای ما دارد.

بسیار لذت بخش است که هر روز صبحانه ای لذیذ مصرف نماییم و مصرف این ماده غذایی لذیذ ، زیبایی ، انرژی، شادابی و... را برای ما به ارمغان بیاورد.

 

 

برطرف کردن بوی بد دهان با عسل:

موم زنبور عسل را از عسل جدا کنید و به صورت مداوم آن را در دهان مانند آدامس بجوید . همچنین صبح ناشتا مقدار شربت عسل را در دهان قرقره کنید و آب آن را بیرون بریزید .

 

 

جلو گیری از برفک دهان با عسل:

 

چون عسل یک خاصیت ضد عفونی دارد . افرادی که در دهانشان ( بویژه کودکان ) برفک می زند . 30 گرم عسل را به صورت شربت زلال با آب در آورید و به صورت قرقره یا مز مزه کردن در چند دقیقه انجام دهید . کل برفک ها برطف می شود .

 

 

رفع عفونت گلو با قرقر کردن عسل:

 

برگ مریم گلی به صورت چای تهیه نمایید ، با عسل مخلوط نمایید و روزانه در دو نوبت به مدت 5 دقیقه قرقره نمایید . عفونت گلو از بین می رود.

 

 

کلسترول:


۲ قاشق سوپ خوری عسل و ۳ قاشق چای خوری دارچین را در ۱۶ اونس چای دم شده بریزید .اگر بیمار این مایع را بنوشد ،کلسترول خونش در عرض ۲ ساعت ۱۰٪ کاهش می یابد . همانطور برای بیماران آرتریتی اگر سه بار در روز ازین دارو نوشیده شود ،کلسترول درمان می شود.هم چنین اگر عسل خالص را با غذای روزانه نیز مصرف کنند کلسترول کاهش می یابد.

درمان ناتوانی جنسی، خستگی جنسی و مشکلات جنسی با عسل 24




سرماخوردگی و انواع روشهای بهبودی:



سرماخوردگی:



اگر هر روز یک قاشق سوپ خوری عسل نیمه گرم با یک چهارم قاشق چا یخوری دارچین ،به مدت ۳ روز مصرف شود سرفه های شدید را از بین می برد و سینوس ها را تمیز می کند.

 

جلو گیری از سرما خوردگی با عسل :

 

 100 گرم عسل را با یک استکان مریم گلی با هم مخلوط کرده و مقداری شیر به آن اضافه کنید در چند نوبت مصرف نمایید .

 



سرما خوردگی و معجزه با عسل:



 
عقیده هرت و یک نوشیدن 100 گرم عسل خالص مخلوط با عصاره نصف یک عدد لیمو ترش در درمان سرماخوردگی مؤثر خواهد بود.

 

مصرف مخلوط عسل و لیموترش به همراه یک لیوان آب جوش در بیماران مبتلا به سرماخوردگی می تواند در تسکین علائم بیماری مفید واقع شود.

مصرف یک لیوان آب جوش به همراه عسل و لیموترش، یکی از روشهای موثر تسکین علائم سرماخوردگی است همچنین مداومت بر مصرف چای کم رنگ و آب میوه به دلیل بالا بردن میزان مایعات دفعی بدن موجب تنظیم دمای بدن می شود.

 

 

درمان سرما خوردگی شدید با عسل:


150 گرم عسل را با نصف استکان لیمو ترش مخلوط کنید در دفعات مختلف بنوشید .

 

 

سایردرمانهای  سرما خوردگی با عسل:

 

الف-شربت آب ترب با عسل به نسبت مساوی برای رفع سرماخوردگی مؤثر واقع میشود

ب-دم کرده مریم گلی با شیر و عسل در درمان سرماخوردگی خصوصأ در ابتدای آن مؤثر

می باشند.

ج-دم کرده اکلیل کوهی (یک فنجان با یک قاشق سوپ خوری عسل)مفید واقع می شود.

د-20 تا 30 گرم ساقه های گلدار آویشن را در یک لیتر آب جوش دم کرده و صاف کرده آن

را با عسل هر روز 4 الی 5 فنجان با فاصله بنوشید. در درمان سرماخوردگی ، تب ، زکام،

درمان آسم و سیاه سرفه نافع است.

 

درمان زکام با عسل:



امام رضا (ع)فرموده است مداومت در خوردن عسل هر بامداد زمستان از ابتلاء به زکام جلوگیری می کند.

عسل ضد رطوبت است مخصوصأ رطوبت بدن را به خود جذب می نماید. کسی که می خواهد

در زمستان زکام نشود باید روزی سه قاشق غذاخوری عسل بخورد مشروط به اینکه نسبت به آن آلرژی(حساسیت)نداشته باشد.

اگر25/0 تا 2 گرم پودر ریشه زنبق را با عسل مخلوط و داخل چای نمایید و روزانه چندین باراز این نوشیدنی بنوشد زکام شما برطرف خواهد شد.

 

 

درمان سینوزیت  با عسل:

الف-در درمان سینوزیت و به منظور پاک نمودن مخاط بینی موم عسل(عسل با موم) را به مدت یک ربع جویده و تفاله آن را دور بیندازید.

ب-آب جوشانده گیاه مامیران را با کمی عسل مخلوط و بینی را شستشو دهید.

 

 

درمان آنفلوانزا با عسل:


روشهای درمان

الف- رافRaff  مخلوط بو مادران دم کرده(20 گرم در نیم لیتر آب) با عسل را در درمان آنفلوانزا بسیار مفید می داند.

ب-گیاه آقطی دم کرده (یاس کبود) با عسل برای بیمارانی  که از تب آنفلوآنزا و رماتیسم مفصلی رنج می برند بسیار نافع بوده و معرق مؤثری می باشد.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری از گیاه مذکور را در یک لیوان آب جوش دم کرده و پس ازصاف کردن با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط و روزانه 5 قاشق غذاخوری به فاصله

میل نمایید.

 

درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادرار با عسل:



درمان سنگ کلیه و مثانه

روشهای درمان

الف- خوردن شیر مادر که با عسل مخلوط شده باشد سنگ مثانه را خرد و از عمق بدن بیرون می آورد.

ب-خوردن سیاه دانه (7 الی 10 گرم ) با عسل مفید است و خوردن عسل و زعفران نیز بسیار مفید می باشد.

ج- خوردن پودر تخم شاهی صبح ،ظهر و شب هر دفعه نصف قاشق چای خوری مؤثر واقع می شود.

 

 

 

درمان سنگ کلیه با عسل روش اول:

30 گرم عسل را با 200 گرم آب ترب سیاه و آب لیمو مخلوط کنید و به صورت شربت درآورید و روزانه میل کنید .

 

 

                                                                                               

درمان سنگ کلیه با عسل روش دوم:

100 گرم برگ گیاه پنیرک را خوب ریز ریز کنید و با یک استکان آب بجوشانید ، سپس یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . حالا یک قاشق مربا خوری کره که از گاو بدست آمده باشد به آن اضافه کنید . در موقع درد میل نمایید .

یک قاشق آویش و مقداری سنبل الطیب را با مقداری عشل مخلوط کنید و داخل قوری چای صاف شده بریزید و روزانه 3 استکان از این چای مصرف کنید . خستگی روزانه شما بر طرف می شود .

 

 

 

درمان شب ادراری کودکان(زیر 5سال) با عسل:


مقدار 30 گرم عسل را بصورت شربت در 3 نوبت غذایی به کودک خورانده شود .

 

 

 

عفونت مثانه:


دوقاشق سوپ خوری دارچین و یک قاشق سوپ خوری عسل را به یک لیوان آب نیمه گرم اضافه کرده و بنوشید.این کار میکروب های مثانه را از بین می برد.

 

 

درمان لاغری و چاغی با عسل:

چاق شدن با عسل:

 

الف - بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری عسل را با یک لیوان شیر تازه مخلوط کنید و میل نمایید .

ب- کوبیده مغز بادام یا گردو را با عسل مخلوط کرده و میل نمایید تغذیه آن هر روز صبح همراه با صبحانه فوق العاده مقوی است و بدن را فربه می سازد.

 

 

درمان لاغری با عسل:


الف –هر روز یک یا دو لیوان شیر با عسل  علاوه بر غذاهای روزانه میل نمایید.

ب-صبح وظهر وشب با هر وعده غذا یک سوم قاشق چای خوری پودر زنیان همراه با عسل میل نمایید.

ج-5 الی 6 گرم افسنطین را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از صاف کردن مخلوط با عسل یک استکان قبل از ناهار و شام میل نمایید درمان لاغری است.

د-300 گرم عسل با 200 گرم مغز بادام مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری میل کنید .

 

افزایش انرژی در بدن ورزشکاران و افرادی که تحرک جسمانی زیادی دارند:


روزانه 200 گرم عسل را بصورت شربت درآورید و با یک لیوان آب میوه طبیعی میل نمایید .

 

 

برطرفکردن سرفه های خشک با عسل:

2 قاشق غذا خوری عسل را با 100 گرم فندق پودر شده مخلوط کنید . هر یک ساعت کمی گرم کنید و میل نمایید .






تقویت کار کبد با عسل:


یک قاشق غذا خوری عسل را با 25 گرم زنجبیل آسیاب شده مخلوط کنید و هر روز بعد از صبحانه یک قاشق چایخوری میل نمایید .

 



برطرف کردن تب مزمن با عسل:

 

50 گرم عسل را با یک استکان جوشانده گل بنفشه صاف شده مخلوط کنید و هر روز یک ساعت قبل از هر وعده غذایی میل نمایید.

 

 




درمان انواع ناتوانیهای جنسی با عسل:


س امام کاظم (ع) می فرماید خوردن عسل شفای هر دردی است . کسی که آب پشتش (نطفه) متغیر شود یعنی کم و غیرعادی شود شیر و عسل برای او سودمند است.

عسل غذایی است مقوی ، نیرو بخش ، محرک قوه باه و در درمان انواع ناتوانی های جنسی تاثیر بسزایی دارد چه به تنهایی مصرف شود و یا همراه با سایر غذاهای داروی مورد استفاده قرار گیرد و از این نظر خواص آن بر همگان روشن است و لازم است به چند مورد آن اشاره گردد :

روشهای درمان

الف-در درمان انواع ناتوانی های جنسی (کندی و سستی نعوظ وغیرو) عسل  و زنجبیل مؤثر واقع می شود . مصرف زنجبیل برای هر وعده 5 گرم (یک قاشق چای خوری) است.

ب-مقداری نخود را در آب خیس کرده و به صورت خام تناول نمایید و آب خیسانده آن را با عسل  مخلوط نموده و بنوشید و چند روز متوالی ادامه بدهید جهت درمان ناتوانی جنسی مؤثر است.

ج-مصرف پودر ریشه بابونه با عسل  زیاد محرک قوه باه است.

د-مغز گردو را کوبیده و با عسل  مخلوط نموده و میل نمایید جهت تقویت قوای جنسی بسیار مؤثر است به علاوه برای تقویت اعصاب و فربه نمودن بدن هم بسیار نافع می باشد.

ه-خوردن آب هویج مخلوط با عسل  مقوی باه وبرای تحریک کردن کبد و روده ها مؤثر است.

و-کسانی که مبتلا به ضعف قدرت تناسلی ، سرعت انزال و یا عدم نعوظ هستند اگر به مقدار 2 جو مومیایی را در 40 گرم عسل حل کرده ومیل نمایند و سه روز ادامه دهند  به حد اعلا از این بابت تقویت خواهند شد.

مومیایی دارویی است کمیاب و ذیقیمت ودر مداوا سریع الاثر . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوههای استان فارس بدست می آید هم خوراکی است وهم به صورت ضماد بکار می رود.

افراد مسن که به ضعف قدرت باه مبتلا هستند روغن زیتون عتیق را با عسل  از هر کدام 75 گرم مخلوط نموده سه روز بخورند یا یک قاشق چای خوری پودر تخم شلغم را با عسل روزی سه بار میل نمایند.

سبزی ترب را با سبزی شاهی و زنجبیل و سیاه دانه را با هم مخلوط کنید و عسل به آن اضافه کنید . قبل از عمل مجامعت یک

    قاشق از آن را میل نمایید . زیاده روی موجب بیماری می گردد.

 

 

 

 

درمان خستگی جنسی با عسل:

 

خوردن یک لیوان آب لیمو با عسل پس از هر آمیزش جنسی برای زن و مرد بسیار موثر واقع میشود و مقداری از انرزی از دست رفته را جبران میکند.

 

 

 

بیماریهای رایج در زنان :





خانمهایی که دچارجوش سر سیاه در صورت هستند:


دو قاشق غذاخوری آرد جو الک شده + یک مقدار آب
خمیر نسبتا شل تهیه می کنیم صورت را با صابون بادام می شوییم وقتی شد. 10 تا 15 دقیقه این خمیر روی صورت بصورت ماسک شده بماند و قبل ازخشک  شدن باید بشویند.

 

 



عفونت ادرای ومجاری ادار در خانمها:


روزی دو یا سه لیوان شربت عسل بخورید. نبات و قند و شکر نخورید و روزی دو بار مجرای ادرار را شستشو دهید.  
خانمهایی که دچار ناراحتی زنانه هستند. از اسفرزه یا قدومه شیرازی استفاده کنند.

 

 


خانمهایی که طبع سرد دارند و رحم آنها یخ کرده از شدت سما دچار دل درد میشوند:


دانه خربزه را آسیاب کرده سپس الک کرده و یک قاشق در یک لیوان آب همراه با مقداری عسل حل کرده میل کنند ناراحتی از بین می رود.

 

 


خانمهایی که در دوران پریود در ناحیه زیر شکم درد میشوند:

بهترین دارو خوردن مغز تخم خربزه است.

قره قروت – ماست – پفک نخورند.
 
پونه کوهی یک قاشق + آویشن شیرازی یک قاشق + آب جوش دو لیوان + نیم ساعت دم کنید سپس با عسل در حالت گرم بنوشید.

 




خانمهایی که میل جنسی کمی دارند:

از لباس بنفش استفاده کنندو سبزی شاهی بخورند یا تخم شاهی را آسیاب کنند داخل عسل بریزند و روزی دو قاشق مصرف کنند.

 




تقویت زنان در دوران قائدگی با عسل:


چند روز قبل از موعد قائدگی هر روز 2 قاشق عسل با نان سبوس دار گندم در صبحانه بخورید .

 درد ناشی از قائدگی را احساس نمی کنید

 

 

 

ناباروری:


یونانی ها و یورودیک ها ،عسل را سال ها برای تقویت باروری مردان به کار برده اند .مردانی که ضعف جنسی دارند اگر به طور منظم ۲ قاشق سوپ خوری عسل را قبل از خواب بخورند مشکلاتشان حل خواهد شد.

در چین و خا ور دور زنانی که باردار نمی شدند برای تقویت رحم ، قرن ها از دارچین استفاده کردند.زنان نا بارور می توانند کمی دارچین را با نصف قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و به طور مرتب در طول روز به لثه خود بمالند تا به آرامی با بزاق ترکیب شده و وارد بدن شود. یک زن و شوهر در مریلند آمریکا ۱۴ سال بچه دار نشدند و وقتی ازین کار نا امید شدند به این مساله پی بردند و دارچین و عسل را به ترتیب ذکر شده مصرف کردند .پس از چند ماه زن باردار شد و پس از ۹ ماه یک دوقلو به دنیا آورد.

 

 

 

 

تقویت خانومهای باردار با عسل:

 

در 3 ماهه آخر که بدن خانم های باردار به غذای بیشتری نیاز دارد یک عدد تخم مرغ آبپز را همراه یک لیوان شیر و 2 قاشق غذا خوری عسل طبیعی خالص را با هم مخلوط کنید و مقدار 2 عدد گردوی گرده شده و با  5 عدد گرد مغز بادام بعد از صبحانه و نهار و شمام میل نمایید .

 

 



تقویت شیر مادر با عسل:


20 گرم گرد گردو + 20 گرم گرد مغز بادام + 20 گرم گرد مغز پسته + یک لیوان شیر + 2  قاشق غذا خوری عسل + 20 گرم

          خا مه تازه با هم مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی میل نمایید .

 

 



درمان سستی کمر در امرقوای جنس با عسل:



250 گرم مغز بادام و پسته و گردو ی را با هم مخلوط کنید . هر روز یک قاشق غذا خوری از این مواد را در یک لیوان شیر بریزید و یک عدد زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید . سپس 2 قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . 3 ساعت بعد از نهار لیوان را بنوشید . این د ستور را روزانه به مدت 2 هفته ادامه دهید .

          

 

 

ی و ازدیاد نطفه و تقویت اسپرم  با عسل:

 

حضرت علی(ع) می فرماید:شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می کند.. آنان که از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته بهم بنوشند.

 

1-خوردن آب پیاز با عسل به نسبت 1به 2 در وقت خواب یک داروی ساده و بینظیر در ازدیاد نطفه است.

طریقه مصرف: یک استکان آب و پوره پیاز . 2 استکان عسل را باهم مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

2- کسانی که اسپرم آنها خیلی ضعیف است و بچه دار نمیشوند میتوانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

3- دو قاشق آب پیاز . دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

 

                              

ل 24

درمان انواع تب با عسل:



امام کاظم(ع) می فرماید: عسل را با سیاه دانه بیامیزید و بگذارید فرد تب دار از این مخلوط لذیذ سه انگشت به دهان گذارد رنج تب از جانش فرو خواهد ریخت.

از دیرباز زمان هیپوکرات بزرگترین پزشک قدیمی یونانی عسل را به عنوان تب بر می شناخته اند (نزدیک به 2500 سال پیش).اسیدهای آلی در عسل توانایی و نیروی ویژه ای برای  تب بری دارند. سفارش شده است که 5-10 قاشق غذاخوری در چند وعده به تب دار داده شود. امروزه از عسل به عنوان تنها داروی پیشگیری از تب یونجه نام می برند.

الف-5 تا 10 گرم تخم رازیانه دم کرده با سکنجبین عسل  درمان تبهای کهنه مفید است.

ب-جوشانده گل بنفشه (50 گرم در یک لیتر آب) و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، روزی 3 فنجان به فاصله از آن بنوشید درمان تب و گریب است جوشانده گیاه آقطی(یاس کبود) با عسل نیز همین خاصیت را دارد.

 

 

 

رفع عطش  با عسل:

 

روشهای مصرف

الف-شربت عسل (عسل  محلول در آب ) مخلوط با کمی آبلیمو در تابستان برای رفع عطش و حرارت سودمند بوده و همچنین عطش بیماران تب دار را فرو می نشاند.

ب- 60 گرم سکنجبین عسلی را در صد گرم آب مخلوط کرده و بنوشید.

طرز تهیه : 500 گرم سرکه سفید را با 2 کیلو عسل می پزند تا به قوام شربت درآید.



 

 

درمان سرخک با عسل:

 

30 گرم برگ باباآدم را در نیم لیتر آب جوشانده و صاف کرده آن را با مقدار کافی عسل مخلوط و هر پنج دقیقه یک قاشق مربا خوری میل نمایید.

 

 

 

درمان قولنج (ورم روده بزرگ) با عسل:

 

روشهای درمان

الف-بقراط حکیم خوردن کلم پخته با عسل را در رفع قولنج مؤثر می داند.

ب-یک قاشق مربا خوری پودر ریحان را در نصف لیوان آب دم کرده و پس از صاف کردن با عسل میل نمایید درمان سردرد هم می باشد.

ج-10 الی 40 گرم گل بهار نارنج یا پرتقال را در یک لیتر آب دم کرده و پس از صاف کردن مخلوط با عسل  2 الی 3 فنجان به فاصله بنوشید مؤثر واقع می شود.

 





دفع سردیها و سموم از بدن با عسل:

 

ای برودت بر تو مستولی ، عسل میخور مدام

                                                            کز برایت گفته حق در وصف او فیه شفا

روشهای درمان

الف-خوردن 20 گرم آب ترب مخلوط با عسل دفع کننده کلیه سردیهاست و حتی کلیه

سموم را بر طرف می سازد.

ب-خوردن پودر شوید(شبت) با عسل جهت رفع سموم مؤثر و کمک به قی و اخراج اخلاط غلیظ از معده است.

 

 

 

 

درمان سردردها  با عسل:

 

روشهای درمان

الف-10 گرم برگ اسطوخودوس را در یک لیتر آب جوشانده و صاف شده آن را با 250 گرم عسل مخلوط کرده بتدریج میل نمایید. در تعقیب ضربه هایی که مغز تکان خورده و باعث سردرد شده 5 گرم گیاه مذکور را جوشانده و در سه نوبت صاف شده آن را با عسل میل نمایید.

 

ب-اگر درد از ناحیه عقب سر باشد 20 گرم پودر سیاه دانه را با 80 گرم عسل مخلوط نموده صبح ناشتا روزی یک قاشق غذا خوری میل نمایید.

 

ج-در درمان سر دردهای میگرنی 50 گرم گل بنفشه را در یک لیتر آب جوشانده و صاف  کرده آن را با عسل  مخلوط نموده و روزی 3 الی 4 فنجان میل نمایید.

 

د-8 گرم گل مززنجوش (مرزنگوش)را در یک لیتر آب دم نموده و صاف کرده آن را با عسل شیرین نمایید سر دردهای میگرنی ،اسپاسم گوارشی و بی خوابی را از بین می برد.

 

 

 

تقویت افزایش شیر مادر با عسل:

 

به مادرانی که در آستانه زایمان هستند باید عسل داده شود چون زایمان را آسان و باعث افزایش شیر آنان می گردد.

غذای زن تازه زا در روزهای اول باید از اغذیه چرب و شیرین  تشکیل شده باشد تا کم کم به غذاهای عادی معمولی رغبت نماید مانند کاچی که از روغن و عسل  تهیه شود و همچنین کره و عسل  و تخم مرغ و عسل و...

این غذاها باعث افزایش شیر مادر و در نتیجه محکم شدن مغز استخوان بچه و قوی شدن نوزاد می گردد.

 

 

 

درمان بیماری گوارشی  با عسل:

 

تمام افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند به نفعشان است که عسل را جایگزین قند وشکر قرار دهند .

توصیه می شود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند .

عسل خاصیت ملینی ملاینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب ازعسل وضعیت بهتری خواهند داشت .

درمان تقویت معده

روشهای درمان

الف-با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب-پودر بالنگ را با عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید آن تقویت کننده معده و احشاء می باشد.

ج-شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم می کند به سالمندان توصیه می شود اگر می خواهند شیر در معده آنها سریعتر هضم شود با عسل میل نمایند.

درمان زخم معده

الف-انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

ب-20 گرم برگ و ریشه کاسنی را بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

درمان درد معده

امام صادق (ع) فرموده است که خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف می کند.

Hendrich & roys در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

 



درمان آروغ زدن  با عسل:

روشهای درمان

الف-مریم نخودی و آویشن شیرازی به میزان یک مثقال از هر کدام در چای دم کرده و پس از صاف کردن با عسل بنوشید.

ب-یک قاشق چای خوری پودر زیره سیاه را همراه با عسل میل نموده و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید

 

 

 

 

ی گاز معده:

 

طبق بررسی های انجام شده در هند و ژاپن عسل و دارچین گاز معده را از بین می برد.

 

 

 

درمان ورم معده  با عسل:

 

یک قاشق غذا خوری پودر ریحان را در نصف لیوان دم کرده و صاف کرده آن را با عسل روزانه یک یا یک و نیم لیوان در روز بتدریج مصرف کنید درمان کننده ورم معده ،روده و یبوست است.

 




درمان نفخ معده با عسل:

 

امام صادق(ع) می فرماید که خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.

روشهای درمان

الف-کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

ب- یک قاشق غذاخوری پودر زنیان را با عسل بعد از غذا تناول نمایید.

ج-پودر بالنگ مخلوط با عسل مؤثر واقع می شود.

درمان ترش کردن معده

در موقع ترش کردن معده و باد گلو(آروغ زدن)و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق چایخوری عسل میل نمایید.

 

درمان رفع انواع کرم با عسل:

 

درمان انگل های دستگاه گوارش

1- کرم آسکاریس : 8 گرم پودر گل بومادران را با عسل مخلوط نموده و میل نمایید آن  کشنده کرم آسکاریس و بعضی از انگلهای دستگاه گوارش بوده و سبب مرگ و دفع آنها می گردد.

کرم کدو

روشهای درمان

بزرگسالان

الف- 50 تا 100 گرم تخم کدو را کوبیده مخلوط با عسل صبح ناشتا میل نمایید.

 ب-مقداری پونه(پودنه)را کوبیده آب آن را بگیرید و با عسل و نمک مخلوط کنید جهت دفع کرم کدو نافع است.

ج- اگر شاخ گاو را خشک نموده و براده نمایید و دو مثقال (8 گرم) آن را با عسل بخورند جهت دفع کرم کدو مؤثر واقع می شود.

خردسالان

روشهای درمان

الف-25 الی 50 گرم مغز تازه تخم کدو را کوبیده و با عسل مخلوط قبل از خواب مصرف نمایید.

ب-دو لپه سیر را در یک لیوان شیر جوشانده و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل  از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

روشهای درمان دیگر

الف-دو کیلو کلم قرمز را خرد کرده و آب آن را بگیرید وهم وزن آن  عسل مخلوط کنید ، سپس آن را جوشانده تا به صورت شربت غلیظی درآید کف آنرا گرفته و بگذارید سرد شود. روزی سه بار هر بار یک قاشق مربا خوری میل نمایید تغذیه آن هر نوع  کرمی را برطرف و دفع می نماید.

ب- در درمان کرمهای روده لیمویی را با پوست و گوشت و دانه های آن را له نموده و به مدت 2 ساعت در مخلوط آب و عسل بخیسانید سپس صاف کرده و قبل از خواب بنوشید.

ج- اگر بچه ای کرمک دارد تخم لیموی له شده را مخلوط با عسل قبل از صبحانه به او بدهید.

 

 

 

دفع کرم معده از بدن با عسل:

 

    150 گرم عسل را با 6 گرم گرد گل بو مادران با هم مخلوط کرده و ناشتا بخورید .

 

 

 

 

جلو گیری از یبوست با عسل:

   

100 گرم عسل را با یک استکان جوشانده پوست خشک نارنج مخلوط کرده ، قبل از نهار و شام مصرف نمایید .

 

 

درمان استفراغ  با عسل:

 

روشهای درمان

الف-پوست نارنج خشک را ساییده با عسل مخلوط نموده سپس آن را به صورت شربت تهیه نمایید و بنوشید.

ب-صبح و ظهر و شب با هر وعده غذا یک قاشق چای خوری پودر زنیان با عسل میل نمایید.






درمان سرد مزاجی با عسل:

 

افراد سرد مزاج باید هندوانه را با عسل بخورند به این طریق که بالای هندوانه را سوراخ نموده و مقداری عسل در آن بریزید سپس به مدت چند روز در یخچال گذاشته وبعد میل نمایید آن بسیار مفید خواهد بود.

 


 

درمان اسهال با عسل:

 

حضرت علی(ع) فرموده است که شربتی که از عسل و آب باران تهیه شود طغیان اسهال را فرو خواهد نشاند.

1-اسهال ساده

روشهای درمان

الف-خوردن آب هویج با عسل برای تحریک روده ها و درمان اسهال مفید است.

ب-یک مشت پوست پیاز را به مدت ده دقیقه جوشانده و صاف کرده آن را با عسل روزی 3 تا 4 فنجان در روز بنوشید.

 





درمان اسهال خونی (دیسانتری) با عسل:

 

روشهای درمانی

الف-پوست، گوشت و هسته انگور را کوبیده با عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید آن برای درمان اسهال خونی بسیار نافع است.

ب-بقراط حکیم خوردن کلم پخته با عسل را در رفع دیسانتری مؤثر می داند.

درمان استسقاء(آب آوردگی)

سرکه که در آن اندکی ماذریون خیسانده باشند مخلوط با عسل جهت استسقاء مفید است.

درمان ترک اعتیاد با عسل:

 

معتادان به تریاک و مواد مخدر می توانند جهت ترک اعتیاد دانه های اسپند را بو داده و بعد کوبیده ، با عسل مخلوط کرده ، میل نمایند.






درمان مسمومیت  با عسل:

 

خوردن مخلوطی از شوید(شبیت ، شویگران) و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید.

کسی که با تریاک مسموم شده باشد قبل از خارج شدن از معده او می توان مقداری عسل را در آب گرم حل نموده و به او خورانید و او را وادار به استفراغ نمود تریاک  از معده او خارج شده و از خطر سم رهایی می یابد.

خوردن تره با عسل پادزهر سموم مخصوصأ مسمومیت های غذایی است.

درمان یبوست

خاصیت ملین بودن عسل از دیرباز شناخته شده است و غیر قابل انکار است. کسانی که دارای یبوست هستند بهتر است به جای شکر سفید از عسل یا شکر خام استفاده نمایند. عسل یک ملین 

بسیار ملایم بوده و به مخاط روده آسیب نمی رساند. بنابراین می توان از سنین کودکی مورد استفاده قرار گیرد.

از طرف دیگر عسل مسهل ساده و سبکی است که نقش بسیار سازنده ای در رفع یبوست ساده و کهنه دارد luttinger معتقد است که این حالت درمان مسهلی عسل از سوی پژوهشگر دیگری به نام hippocrate تایید گردیده است جوش ها و بهم ریختگی های معده (غلیان  و هیجان) را نیز بر طرف می سازد و سر انجام بر آن است که عسل یک ماده فراگیر و گرما بخش است.

انواع عسل ها را برای درمان یبوست مفید دانسته و بهترین آنها عسل اکلیل کوهی است.

الف-دم کرده شنبلیله با عسل ملین و مسهل بوده و پر سیاوشان دم کرده با عسل نیز همین خاصیت را دارد.

ب-20 الی 40 گرم میوه تازه اقطی (یاس کبود)را در نیم لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با عسل شیرین نموده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر باریک لیوان یا دو فنجان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.

ج-خوردن شیر و عسل علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است.






درمان بیماریهای مفاصل واستخوان با عسل:

 

ابوعلی سینا می نویسد که عسل دارای خاصیتی است که درد را ریشه کن می کند.

دانشمندان معتقدند که عسل باعث تحریک مغز برای ترشح مواد ضد درد می شود.دکتر رابرت هنکین  Robbert Henkin کتابی در این مورد به رشته تحریر درآورده که از خواص ضد درد عسل حکایت می کند.

ارزش درمانی عسل در درد استخوانها ، رماتیسم ، عرق النساء (سیاتیک) پا دردهای شدید و دردهای مفاصل بسیار زیاد است عده ای از پزشکان این خاصیت عسل را بر اثر اسید فرمیک آن می دانند. بیماران می توانند روی یک قطعه تنزیب مقداری عسل مالیده و روی موضع درد بگذارند و پس از دو ساعت آن را عوض کنند و ضمنأ صبحها دو قاشق سوپ خوری عسل به عنوان صبحانه میل نمایند.

 

 

درمان واریس با عسل:

 

یک استکان آب ولرم تهیه کنید و دو قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . روی سیاه رگ­های پا به آرامی با این محلول مایاژ دهید . این عمل را در روز چند بار تکرار کنید . داروی خوبی برای درمان واریس است.

درمان رماتیسم مفسلی با عسل:

 

یک قاشق غذا خوری با عسل با یک استکان جوشانده گل بنفشه مخلوط کنید ، نیم ساعت قبل از غذا میل نمایید .

 




درمان رماتیسم با عسل:

 

تخم ترب سیاه و دانه های خشخاش سفید از هر کدام 8 مثقال ساییده با هم وزن خود عسل مصفی (عسل بدون موم) مخلوط کرده و به موضع درد ببندید.خوردن عسل مصفی برای درمان رماتیسم کهنه بسیار نافع است.

شایان ذکر است که هر زنبور عسل یک عامل مؤثر برای درمان رماتیسم می باشد که از طریق مستقیم (نیش زدن زنبور به درد در صورت نداشتن حساسیت) و بطور غیر مستقیم (مخلوط با داروهای شیمیایی دیگر) به صورت آمپول مورد استفاده قرار می گیرد. معمولأ زنبورداران به خاطر خوردن عسل و نوش جان کردن نیش زنبور بندرت دارای تب رماتیسمی شده و از نعمت سلامتی کامل در طبیعت برخودار می باشند.






درمان آرتروز با عسل:

 

در درمان آرتروز مقداری عسل  را روی پارچه تمیز پهن کنید روی مفاصل بگذارید و هر 24 ساعت یکبار این کار تجدید شود و همچنین در درمان دردهای زانو ، آرنج ،و رگها و ماهیچه ها هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل بخورید و با کمی عسل موضع درد را ماساژ دهید.






روشهای درمان درد مفاصل با عسل:

 

درمان درد مفاصل عبارتند از :

الف-شلغم را رنده کرده با عسل در ظرفی می پزند جوشانده غلیظ آن تسکین دهنده درد مفاصل نقرص و دمل می باشد.

ب-ضماد عصاره پیاز نرگس با عسل طبیعی بر اعضای دردهای مزمن عصبی و نقرس سبب از بین رفتن این دردها می گردد.

ج-بیماران مبتلا به درد مفاصل باید جوشانده برگ زیتون با عسل صبح ناشتا یک لیوان میل نمایند.

د-خوردن مخلوط سرکه و عسل با انگور فرنگی سبز(cassis) به علت داشتن مواد معدنی بسیار نافع است.

ه-مغز گردو را با زیره سیاه کرمانی نرم ساییده و با عسل مخلوط کرده به محل درد بمالید در تسکین درد مفاصل و پا درد مؤثر واقع می شود.

 

 

 

درمان کمر درد در اثرباد گرفتگی با عسل:

 

اگر باد در کمر باشد پودر زنیان را با عسل خمیر کرده بر کمر بمالید.






درمان کمر درد عادی با عسل:

 

در کمر درد عادی و مزمن که مربوط به دیسک نباشد 200 گرم پوره پیاز را با 100 گرم عسل مخلوط نموده و دو روز به حال خود بگذارید سپس صاف کرده مخلوط با عسل و تخم مرغ با عسل میل نمایید(به استثناء افراد مبتلا به دیابت ، نقرس ، فشار خون).

درمان ضربه خوردن یا صدمه دیدن استخوان

ساقه و برگ تازه علف هفت بند را بجوشانید با عسل خالص مخلوط نموده ضماد نمایید.

 

 

 

درمان کوفتگی  با عسل:

 

جهت مداوای کوفتگی مقدار مساوی عسل و گلیسرین را مخلوط نموده و به محل کوفتگی بمالید بهبود آن را تسریع می کند.

 





درمان انواع بیماریهای چشم با عسل:

 


درمان آب ریزش و خارش چشم با عسل

 

روشهای درمان

 

الف-آب زیره مخلوط با عسل را بر روی پلک چشم بمالید و ماساژ دهید.

ب-سرمه عسل به تنهایی یا مخلوط با آب پیاز جهت شفاف شدن ، خارش پلک و آب ریزش چشم مفید است.

اگر آب رازیانه را در حالت تری و تازگی با عسل مخلوط و در چشم کودکانی که از آبریزش چشم شکایت دارند بچکانند و از آن بخورند مفید واقع می شود.

درمان لک سفید چشم اگر مقداری عصاره شقایق را با مختصری عسل مخلوط نموده و در چشم بچکانند بیاض (لک سفیدی چشم) را از بین خواهد برد.

 

 

 


درمان ورم چشم با عسل:

 

 روشهای درمان

الف-در درمان ورم چشم روزی 3 الی 4 قطره عسل ولرم زیر پلک بچکانید.

ب-کمپرس عسل و سرکه(لطوخ آن) جهت ورم زیر پلک و خون مردگی زیر پوست مفید است.

 

 



تقویت روشنایی چشم با عسل:

 

اگر آب تازه رازیانه را روی آتش بگذارید و کف حاصل از آن را مخلوط با عسل در چشم بچکانند جهت تقویت روشنایی چشم و منع نزول آب مفید است.

 

 

 

درمان لکه چشم با عسل:

 

شیره انجیر مخلوط با عسل جهت رفع لکه چشم و ابتدای نزول آب مفید است.

 

 

 

شستشوی چشم با عسل:

 

یک قاشق سوپ خوری عسل  را در4/1 لیتر آب بجوشانید و پس از سرد شدن چشمان خود را شستشو دهید بسیار نافع است.

اخطار : روش های یاد داده شده حتمأ باید زیر نظر دکتر چشم پزشک باشد.

 

 

 سوء هاضمه:       

مصرف مقداری دارچین و ۲ قاشق چای خوری عسل قبل از غذا اسید معده را از بین می برد و حتی غذاهای سنگین را هم هضم می کند.

                           

 

 

 


تقویت اشتها با عسل:

 

روشهای مصرف

الف-دو قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب باران نیسان مخلوط کرده و بنوشید.

ب-پیاز پخته با عسل میل نمایی اشتها زیاد و نفخ را بر طرف می کند.

ج-20 گرم ساقه خشک و گلدار پونه کوهی را در یک لیتر آب دم کرده و پس از صاف کردن با عسل شیرین نموده و روزی دو 2 فنجان به فاصله بنوشید.

 

 

 

 

تقویت عمومی بدن با عسل:

 

روشهای درمان

الف-خوردن گوشت بریان شده گوسفند با سرکه و عسل  که مداومت در آن نمایند و غذا منحصر به آن باشد فوق العاده مقوی بدن و مانع غشی و خفقان و لاغری می گردد.

ب-عسل، آب لیمو و روغن ماهی را به نسبت مساوی با هم مخلوط  و روزی سه بار به مقدار کافی بنوشید.

 

 

 

 

 تقویت اعصاب با عسل:

 

روزانه 100 گرم عسل را با آب ولرم و آب میوه طبیعی مخلوط کنید و به جای آب بنوشید .

 

 

 

تقویت اعصاب  با عسل:

روشهای درمان

الف-سهل الهضم تر از سبوس چیزی نیست . سبوس خیسانده در آبی که با عسل  مخلوط شده باشد یک دارویی عالی برای تقویت اعصاب می باشد.

ب-خوردن مغز گردو و با عسل برای تقویت اعصاب بسیار نافع است.

 

 

رفع فراموشی با عسل:

 

یک قا شق چای خوری زنجبیل  با یک قا شق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط نمایید و هر روزه در 2 نوبت بخورید  .

 

 

 

 

درمان رفع خستگی روزانه (ضعف مفرط) با عسل:

 

20 تا 30 گرم ساقه گلدار آویشن را در یک لیتر آب دم نموده و پس از صاف کردن با عسل شیرین کنید و روزی 4 الی 5 فنجان به فاصله بنوشید در درمان خستگی بسیار مفید است و خواب آرامی به شما می بخشد.

 

 

 

درمان ضعف اعصاب  با عسل:

 

مصرف روزانه عسل  به طبیعی بودن خواب کمک میکند سر درد را کاهش داده و حالت ناتوانی و عصبی را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد .

 



درمان بی خواب و کم خوابی با عسل:

 

عسل  در بر طرف کردن بی خوابی نقش مهمی ایفا می نماید زیرا باعث ترشح سروتونین(serotonine) در مغز شده و در نتیجه باعث آرامش اعصاب و خواب می گردد.

تساندر tsander معتقد است هیچ داروی خواب آوری قبل از خواب مؤثرتر از یک لیوان شربت عسل یا یک قاشق غذاخوری عسل نیست که تاثیر آرام بخش روی دستگاه عصبی و جهاز هاضمه داشته  و چیزی جز آرامش و خواب نمی آورد. بنابراین باید همواره این ماده غذایی ساده را بر تمام قرصهای خواب آور که بیهوده و بی ثمر مخاط معده را تحریک می کند ارجحیت دارد.

ابوعلی سینا مقدار کمی عسل  را برای رفع بی خوابی تجویز می کند به عقیده وی خوردن زیاد آن ممکن است اثر معکوس روی دستگاه عصبی داشته باشد و آن را تحریک نماید.






درمان خوابهای پرشان با عسل:

 

الف-60 گرم ریشه سنبل الطیب را در یک لیتر آب ولرم بریزید و 12 ساعت به حال خود بگذارید و پس از صاف کردن هر شب قبل از خواب یک فنجان از آن مخلوط با عسل بنوشید وبا خیال راحت به رختخواب بروید.

ب- انیسون (بادیان) دم کرده با عسل مؤثر واقع می شود و برای رفع کابوس هم مفید است .






خواب کردن کودکان پر جنب و جوش با عسل:

 

 

روزانه بر حسب نوع سن کودک حداقل 30 گرم عسل را در نوبت های غذایی به کودک بدهید . خواب کودک تنظیم می گردد.

 

 

 

درمان وسواس  با عسل:

 

خوردن مربای پوست هندوانه با عسل  وسواس را بر طرف می کند.

طرز تهیه : سبزی پوست هندوانه را بتراشید و سپس آن را قطعه قطعه کرده سه روز در آب آهک بگذارید ، سپس بیرون آورده یک شبانه روز در آب نمک قرار دهید ، مجددأ سه شبانه روز در آب شیرین بیندازید سپس آن را در مخلوط آب و عسل  بجوشانید تا نیم پخته شود ، علاج وسواس ، سرسام و درد سینه است.





درمان لکنت زبان با عسل:

 

آویشن شیرازی را بجوشانید و مانند چای با عسل میل نمایید. همچنین آویشن شیراز رقیق دم کرده با عسل در هنگام صبح به جای چای برای درمان سلامتی بدن بسیار مفید است.

تقویت فوق العاده حافظه با مصرف مداوم عسل:

 

حضرت امام رضا(ع) می فرماید:عسل را با زنجبیل پرورده بخورید تا حافظه قوی گردد.

کسانی که دچار فراموشی می شوند و مطالبی را خوانده زود از یاد می برند و یا چیزی را در جایی گذاشته زود فراموش می کنند و همچنین سفارشات یا دستورات اداری و حتی نام و نشان دوستان از خاطرشان محو می شود دستورات زیر تا اندازه ای مؤثر واقع می شود.

الف-هر روز صبح ناشتا نصف استکان عسل خالص را در آب جوش حل کرده و بنوشید.

ب-هر روز سه عدد زنجبیل را کوبیده را با عسل خالص میل نمایید فراموشی را برطرف و حافظه را قوی می سازد.

ج-10 گرم کندر را خوب کوبیده و با عسل مخلوط کنید آن را صبحها میل نمایید اگر عسل بیشتر هم باشد مانعی ندارد.

حضرت علی (ع) می فرماید :

سه چیز حافظه را زیاد می کند " قرائت قرآن ، عسل و لبنیات

 

 


درمان بیماریهای کبدو کیسه صفرا با عسل:

 

حضرت علی (ع) می فرماید : خوردن عسل با کندر و آب سرد حرارت صفرا را فرو می نشاند . طعام را هضم می کند و اخلاطی  که در فم معده است می گذارد و تب را برطرف می کند.

روشهای درمان

الف-در درمان بیماری کبد و دستگاه صفراوی خوردن روغن های گیاهی (روغنهای بادام ، گردو ، زیتون) با عسل 24 توصیه می شود.

ب-در درمان ضعف کبد روزی یک مرتبه نیم تا یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل با عسل میل نمایید.

ج-مغز بادام کوبیده را با عسل اگر همراه با صبحانه میل شود کبد را قوی می سازد.

 

 

 

تقویت کار قلب با عسل:

 

گل گاوزبان 15 گرم . بادرنجویه 15 گرم . هر دو را در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف نمایید. به این محلول یک لیوان عرق بید مشک و گلاب و 2/5 گرم زعفران کوبیده اضافه نمایید و با 250 گرم عسل مخلوط و روزی سه استکان بعد از غذا میل نمایید


روشهای درمان دیگر:

برای تقویت قلب از روشهای زیر استفاده می شود :

الف-پودر بالنگ تقویت کننده قلب می باشد بخصوص اگر با عسل پرورده شده باشد.

ب-تئوبالد (theobahd) پژوهشگر روسی می گوید : در تمام مواردی که درمان با قدرت کار قلب بستگی دارد در کنار درمان با دیژیتالین(گل انگشتانه) نباید عسل طبیعی را که ذاتأ کار قلب و تغذیه آن را بر می انگیزد فراموش کرد.

گل انگشتانه دارای الکالوئیدی به نام دیژیتالین است که این ماده بهترین داروی قلب بوده و تا کنون هیچ نظیری نداشته است. دیژیتالین فرکانس طپش قلب را تنظیم و در بیماران قلبی که از خیز قلبی رنج می برند مؤثر می باشد . از مصرف این گیاه در خانه باید مطلقأ خودداری کرد چون سمی است و باید از داروخانه تهیه شده و با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

 

تنظیم فشار خون با عسل:

 

یک عدد پیاز معمولی را رنده کنید و به اندازه وزن همان پیاز عسل را با آن مخلوط کنید . بعد از نهار و شام روزانه یک قاشق غذا خوری  از آن را میل کنید . فشار خون خود را بعد از 3 روز بگیرید و نتیجه را ملاحضه کنید .

 




درمان بیماریهای قلبی با عسل:

 

عسل به علت ترکیبات قندی به خصوص وجود گلوکز زیاد تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک وتقویت آن داشته ، باعث گشاد شدن رگها ، فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری میکند ؛ به واسطه وجود دیاستاز ( آنزیمها) باعث هضم چربی های اطراف قلب میشود . بنابراین توسیه میشود افراد میانسال به بالا که دچار بیماری دیابت نیستند هر روزهنگام بیدار شدن ، یک قاشق چای خوری پر،عسل  را با نصف استکان آب چوشیدهء ولرم مخلوط نموده و بنوشند. افزودن عرق بادرنگبویه نیز توسیه شده است .

 





درمان تسلب شرایین با عسل:

اگر عسل با آب پیاز خورده شود داروی خوبی علیه تصلب شرایین(سختی دیواره سرخرگها)و از همه مهمتر برای درمان سخت شدن سرخرگهای مغز انسان سودمند است.

 

 

درمان کم خونی با عسل:

خوردن عسل  با آب سبزیها(تره ، هویج ، ترب سیاه ، چغندر ، ترب دشتی)داروی مؤثر در بیماریهای کم خونی است.

درمان فشار خون  با عسل:

 

خوردن پیاز پخته با عسل  اثر کم کننده فشار خون دارد.

بعد از حجامت (خون گرفتن) فصد (زالو انداختن) خوردن عسل بسیار نافع است.

 

 

 

رفع کم خونی با عسل:

 

با گزنه و عسل چای تهیه نمایید و روزانه 3 مرتبه هر بار 1 استکان از این چای را کم کم میل نمایید .






درمان بیماریهای زنان با عسل:

 

مادرانی که درآستانه زایمان هستند  باید عسل داده شود چرا که زایمان را آسان و باعث افزایش شیر مادر میشود .

مغز استخوان را محکم می کند ونوزاد قوی متولد میشود    . 

 

 



درمان زخمهای رحم و قطع خونریزی با عسل:

 

 

عسل را با انجیر شیاف درست کنید با پارچه پشمی جهت زخمهای رحم و قطع خونریزی نافع است.






مشکوک به باردار بودن با عسل:

 

هر گاه زنی هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک است که باردار است یا خیر؟ چنانچه مقداری عسل  را در آب حل کرده و ناشتا میل نماید اگر باعث مغض گردد آن بیانگر باردار بودن می باشد در غیر این صورت او حامله نمی باشد.(مغض یعنی درد شکم و روده ها بدون اینکه یبوست باشد و موادی در امعاء حبس شده باشد.)

 

 

 

 

تسکین درد رحم و زایمان با عسل:

 

خوردن پودر سیاه دانه مخلوط با عسل تسکین دهنده درد رحم و زایمان است.

طریقه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر سیاهدانه را در یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

 

 

 

جنسی و مشکلات جنسی با عسل 24

درمان باز شدن عادت ماهانه با عسل:

 

در مورد بسته شدن و بند آمدن قاعدگی(در صورتی که مربوط به حاملگی نباشد) عسل را با پودر بادام تلخ شیاف درست کرده و مورد استفاده قرار دهید عادت ماهانه ظاهر می شود. خوردن تباشیر با عسل باعث باز شدن حیض می گردد.

 

 

 

 

دفع جنین مرده از شکم با عسل:

 

الف-10 الی 15 گرم عصاره پیاز نرگس همراه با شربت عسل اگر به زن باردار خورانده شود آن بچه مرده را از رحم خارج می سازد.

ب-در زمان قدیم نیم مثقال کندر سفید را می کوبیدند و با عسل مخلوط می کردند و ناشتا به زائو می خوراندند جنین مرده خارج می شد. امروز با پیشرفت علم طب این کار به وسیله عمل جراحی امکان پذیر شده است.

توجه: روشهای درمان فقط به عهده پزشک معالج میباشد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

 

 

 

 

آسان نمودن زایمان با عسل:

 

رویز Roys معتقد است به زنان بارداری که کار می کنند باید برای آسان نمودن زایمان نعناع دم کرده همراه با عسل  داده شود.

طریقه مصرف: دو قاشق غذاخوری نعناع خشک را در یک لیتر آب دم کرده و روزی سه استکان میل نمایید.

 

 

 

درمان انواع سرفه ها با عسل:

 

سرفه های معمولی

روشهای درمان

الف-آب برگهای کلم قرمز را کوبیده را می گیرند و با عسل مخلوط می کنند این ماده در درمان سرفه نافع است.

ب-یک قاشق غذا خوری عسل گرم شده را به تنهایی مصرف کنید آن فورأ باعث توقف سرفه  می گردد و این کار هنگام شب مؤثر به نظر می رسد.

ج-به عقیده رویز Roys عسل بهترین درمان سرفه است به خصوص اگر با آب پرتقال ، لیمو شیرین آمیخته شود و به بیمار داده شود.

 

 

 

 

 

درمان گلو درد با عسل:

 

روشهای درمان

الف-خوردن انجیر با عسل جهت درد گلو نافع است.

ب-برای رفع گلو درد ،آنژین و آفت چندین بار در روز آب لیمو مخلوط با آب گرم و عسل غرغره نمایید.

 

ج-سکنجبین عسل مخلوط با آب به نسبت 100 گرم عسل در 60 گرم آب جهت غرغره مؤثر است.

د-در مورد التهاب گلو یک قاشق غذا خوری عسل را در 4/1 لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس غرغره کنید.

 

 

درمان بیماریهای کلیوی فقط  با عسل:

عسل به عنوان یک مدر در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است

عسل به عنوان یک مدر در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است زنبور عسل حشره ای است که حاصل آن ،محصولات با ارزشی از قبیل عسل ، ژله رویال ، موم و زهر است معروف ترین محصول زنبور عسل ، همان عسلی است که از محصولات دیگر بیشتر به مصرف می رسد.

عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر10 گرم آن 320 کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند .

گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است.

خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.

همچنین ، عسل  را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.

محصول دیگر زنبور عسل ، ژله رویال است که حاوی مواد مغذی در حالت تغلیظ یافته ای است که زنبور برای نوزادان خود می سازد، به این ماده اکسیر جوانی لقب داده اند وشکی نیست که با محتویات انرژی زا و پرپروتئین ، ماده بسیار مقوی است.

تحقیقات نشان داده است ، ژله رویال نیز دارای پروتئین ضد میکروبی است و نظر بیشتر محققان بر این است که این ماده ، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند

ژله رویال در درمان عفونتهای ویروسی و سرطان موثر است.شایان ذکر است ، موم زنبور عسل نیز در پزشکی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اکثر فرمولاسیون های کرمها، پمادها و لوسیون ، به عنوان جزء با ارزش از پایه استفاده می شود .

به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل ، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.

مصارف دیگر موم : امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون ، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.

گفتنی است ، عسل  به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، ناراحتی های عصبی ، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

 

 

 

 

درمان تحریکات گلو با عسل:

 

عسل  بواسطه وجود آنزیمها واملاح معدنی خود در کاهش وحتی درمان التهاب گلو وسرفه های مزمن شده بسیار مفید گزارش شده بنابراین توسیه می شود که مقداری عسل را در دهان گذاشته تا به آرامی آب شود و یا مقداری ازعسل را درآب ولرم جوشیده ( بهتراست از دم کرده گل پونه در آب چوش به همرا یک لیمواستفاده کرد )، حل کرده وآنرا قرقره کنید و همچنین میتوانید به ترکیب فوق مقداری آبلیموی تازه اضافه کرده و در رژیم غذایی روزانه خود قرار داده و میل نمائید .

بقراط نوشته شربت عسل برای ازبین بردن سرفه و خلط سینه مسلول نافع است .

مصرف عسل با مکمل کاکوتی در درمان سرفه و عفونتهای ریوی بسیار مفید گزارش شده است

 

 

 

 

درمان بیماریهای حلق  با عسل:

 

رسول اکرم (ص) می فرماید عسل شفای هر دردی هست . خوردن عسل ناشتا بلغم را دفع ، سودا را بر طرف و ذهن را صاف می کند.

عسل بهترین درمان انواع گلو درد است و برای معالجه سختی بلع و خشگی گلو و درمان سرفه های زیاد هم توصیه می شود و می تواند لیزابه های بلغمی (اخلاط) را جذب و از عمق بدن بیاورد.

هیپوکرات hipocorate فیلسوف و پزشک یونانی عسل گرم شده را برای جلو گیری از سرفه های تند و سرکش (سیاه سرفه) که در درون گلو و حنجره می ریزد توصیه می کند این عمل چرکهای گلو را پاک می کند. سودمندی و اثر درمانی این کار مورد تایید سه پژوهشگر دیگر از جمله زایس zaiss قرار گرفته که تاکید بر این دارد که ذرات بسیار فشرده ای که در قندهای عسل و اسانس های فرار آن وجود دارد موجب این توانایی و درمانی می گردد.

استولته stolte لوزه های چرکین را با عسل بهبود بخشیده است به عقیده وی در ظرف دو هفته با بکارگیری روزانه با سیل های چرک زخم نابود خواهند شد.

 

 

 

جنسی و مشکلات جنسی با عسل 24

درمان سیاه سرفه با عسل:

 

روشهای درمان

الف-آب پیاز را با عسل مخلوط نموده هر روز چند بار به میزان یک قاشق چای خوری میل نمایید آن جهت خشونت صدا و صرفه مفید است.

ب-مربای شلغم با عسل در درمان سیاه سرفه مؤثر واقع می شود.

طرز تهیه : یک کیلو شلغم را رنده کرده و هم وزن آن عسل اضافه می نمایند سپس آن را روی آتش قرار می دهند تا خوب بپزد و به شکل مربا درآید.

 

 

 

 

درمان سرفه های مزمن با عسل:

 

روشهای درمان

الف-مغز بادام کوبیده را با عسل در صبحانه تغذیه نموده آن باعث تسکین می شود.

ب-به عقیده ابو علی سینا عسل آمیخته با فندق بهترین دارو برای سینه درد مزمن بوده و موجب خروج اخلاط می گردد.

ج-تغذیه آب هندوانه با عسل بسیار مفید بوده و خلط آور نیز می باشد.

 

 

 

 

درمان سرفه های سخت با عسل:

 

روشهای درمان

الف-30 گرم بنفشه معطر را به مدت 10 دقیقه در یک لیتر آب دم نموده و صاف کرده آن را با عسل روزی 2 الی 3 فنجان بنوشید.

ب-راف Raff یک قاشق غذا خوری عصاره پیاز مخلوط با عسل را هر روز چند بار برای سرفه های سخت توصیه می کند.

ج-در تمام عوارض ریوی و سرفه های شدید 60 گرم گل کلم در یک لیتر آب بجوشانید و 70 گرم عسل به آن اضافه کنید این مخلوط بسیار عالی  و نرم کننده سینه است.

 

 

 

 

علاج حبس البول با عسل:

 

روشهای درمان

الف-خوردن پیاز پخته با عسل  جهت احتباس ادرار (حبس البول) مفید است.

ب-خوردن پوره شلغم مخلوط با عسل  مؤثر واقع می شود.

ج-خوردن بادام تلخ همراه با شربت عسل  سختی خروج ادرار را مرتفع می سازد.

د-هسته انگور را کوبیده با عسل مخلوط نموده و میل نمایید .

ه-پودر دانه رازیانه همراه با عسل  برای بیماران حبس البول مفید بوده و باعث با ز شدن ادرار آنان می گردد.

 

الف-راف Raff یک قاشق غذا خوری عصاره پیاز و عسل را در یک لیوان آب حل نموده از آن به عنوان مدر استفاده کرده است.

ب-عصاره پونه (پودنه)مخلوط با عسل مدر بول و عرق می باشد.

 

 

 

 

درمان بواسیر با عسل:

 

دم کرده شنبلیله با عسل   یا دم کرده پر سیاوشان با عسل  در درمان بواسیر مفید است.

 

 

 

درمان بیماریهای ربوی با عسل:

 

درمان برونشیت(ذات الریه ، سینه پهلو)

روشهای درمان

الف-مقداری شنبلیله را پخته و همراه با عسل روزی سه قاشق غذا خوری میل نمایید.

ب-صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق غذا خوری آب ترب با عسل میل نمایید.

ج-مقدار مساوی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده و بنوشید.

د- دو کیلو گرم برگ کلم قرمز را خرد کرده سپس به وسیله آبمیوه گیری عصاره آن را بگیرید و هم وزن آن عسل خالص اضافه نمایید. و بعد آن را بجوشانید تا کاملأ به قوام آید و روزانه دو قاشق سوپ خوری از این شربت میل نمایید . این دارو بهترین معالج برونشیت و سرفه است.

 

 

 

 

درمان آسم (تنگی نفس) با عسل:

 

روشهای درمان

الف-60 گرم ریشه سنبل الطیب را در نیم لیتر آب گرم بریزید سپس آن را به مدت 12 ساعت به حال خود بگذارید بعد آن را صاف نموده با عسل مخلوط  کنید پیشنهاد می شود قبل از هر وعده یک فنجان از آن بنوشید.

ب-لعاب بادرنجبویه(حشیشه النحل) مخلوط با عسل  برای  تنگی نفس مفید است.

ج-سکنجبین عنصل در درمان تنگی نفس و سرفه های بلغمی مؤثر واقع می شود(عنصل به معنی پیاز موش یا پیاز دشتی است.)

طرز تهیه:800 گرم سرکه عنصل را با 3 کیلو گرم عسل خالص بجوشانید تا به قوام آید آن را پس از سرد شدن استفاده نمایید.

 

 

 

 

خواص استنشاق و بخور با عسل:

 

استنشاق عسل به صورت بخور از دیر زمان معمول بوده و نتایج درخشان درمان و روش حاصل در کتابها آمده است. از آن جمله به بررسی مشاهدات کیزل اشتاین (Kizelstein) روی 20 بیمار که مبتلا به تحلیل رفتگی مجاری بالایی دستگاه تنفس در حین تکامل فردی شدند ، می پردازیم. نامبرده به جای گرد معمولی در استنشاق محلول 10 درصد عسل کرد. مدت هر جلسه 5 دقیقه بود. بین بیمار تحت درمان فقط دو بیمار بهبود نیافت. باید توجه داشت که بیماران مزبور مدتها با روش معمول تحت درمان بودند اما بهبودی محسوس نمی شد.

با استنشاق محلول عسلی که حاوی 10 و 50 درصد ویتامینهای A,B,C بودند نتیجه درمان قابل ملاحظه بود و به زودی تمام بیماران درمان یافتند. استنشاق عسل برمخاط بینی و گلو همچنین روی خانه های ششی (ریوی) اثر می کند و از آنجا به خون می رود. بدین ترتیب ، به نظر می رسد بخور موجب از بین رفتن باکتریهای موضعی و به طور کلی تقویت بدن می شود. درمان به وسیله استنشاق را می توان زیر نظر پزشک معالج ادامه داد.

 

 

 

 

درمان بیماریهای روده با عسل:

 

عسل به علت دارا  بودن اسید فرمیک دردهای روده را به خوبی تسکین داده و همچنین به جهت وجود اسانسهای فرار ( عطرگیاهان مختلف ) نارسایی های ناگوار روده را برطرف مکند ؛ بنابراین توسیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداری عرقیات گیاهی مثل آویشن (کاکوتی ) ، شاه اسپرهم، ویا آبلیمورا در رژیم غذائی هفتگی خود داشته باشند.

 

 

 

 

 

درمان سرمازدگی پوست با عسل:

 

روشهای درمان

الف-پوره شلغم را با عسل به مقدار مساوی مخلوط نموده و آن را می پزند و جوشانده غلیظ آن را روی پوست سرما زده می مالند در درمان سرما زدگی  دست و پا خشونت آنها مؤثر واقع می شود.

ب-یک قاشق غذا خوری عسل، یک سفیده تخم مرغ و مقدار کمی آرد را به صورت خمیری در آورید، محل سرما زده را تمیز و خشک نموده و خمیر را روی آن بمالید و با پارچه ای بپوشانید . چون این خمیر نسبتأ چسبناک است گفته می شود که این دستورالعمل بعد از یک بار انجام دادن موجب درمان کلی سرما زدگی می گردد.

 

 

 

 

درمان گرما زدگی پوست با عسل:

 

یک قاشق غذا خوری عسل را با چند قطره آب لیمو خوب مخلوط کنید و روی پوست صورت بگذارید و پس از گذشت 15 دقیقه آن را با نیم گرم بشویید این ماسک را هر دو هفته یک بار می توانید  تکرار کنید مؤثر واقع می شود .

 

                                       

 

 

کک و مک و جوشهای پوستی:           

 

سه قاشق سوپ خوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین را مخلوط کرده و خمیر حاصل را قبل از خواب بر روی جوش های پوست بمالید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. اگر این کار را به مدت ۲ هفته و هر روز انجام دهید جوش های پوست از بین می رود.

 

 

 

 

عفونت های پوستی:   

 

عسل و دارچین را به مقدار مساوی مخلوط کرده و در قسمت های آسیب دیده بمالید .این کار اگزما ،عفونت و انواع بیماری های پوست را از بین می برد.

 

 

 

 

باز شدن پوست صورت با عسل:      

 

 

یک قاشق غذا خوری عسل را با یک عدد سیب رنده شده تهیه نمایید سپس به مدت 20 دقیقه بر روی پوست صورت بمالید و بعد با آب ولرم بشویید .پوست صورت شما باز و شفافیت خاصی پیدا می کند.

 

 

 

 

 

درمان زبری پوست با عسل:

 

اگر عسل خالص را روی پینه های دست و پای زبری و زانو بمالید آنها از بین خواهد می روند و با همین حربه است که عسل می توان سنگر میکروبهای کهنه و مزمن را خراب کرده و به داخل آنها نفوذ نماید.

 

 

 

 

درمان خارش پوست با عسل:

 

روشهای درمان

الف-مقداری سیر تازه را کوبیده وبا عسل مخلوط نموده و به پوست بمالید. در درمان خارش و کهیر آب سیر را گرفته با عسل مخلوط نموده و به پوست بمالید بسیار نافع است.

ب-زهره گاو را با عسل مخلوط نموده و به پوست بمالید بسیار نافع است.

 

 

 

 

برطرف کردن خارش بدن با عسل:

 

5 حبه سیر را رنده کنید . آب آن را بگیرید و با 2 قاشق غذا خوری عسل مخلوط نمایید . روی محل خارش بدن بمالید . بعد از 3 ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید . خارش بدن برطرف می شود.

 

 

 

 

از بین بردن خالکوبی ها با عسل:

 

عسل را روی خال مالیده و با سوزن خال کوبی روی آن بزنید تا عسل در پوست فر رود.

این عمل باعث زخم شدن پوست و خورده شدن آن می گردد بعد برای بهبود زخم از پمادهای مناسب می توان استفاده نمود.

 

 

 

 

درمان جوشهای بدن با عسل:

روشهای درمان

الف-جوشهای خارش دار : برای تهیه ضماد ، تخم گشنیز را با عسل و روغن زیتون مخلوط نمایید که برای جوشهای خارش دار نافع است.

ب-جوشهای قرمز: هر روز یک لیوان شربت عسل مخلوط با آب لیمو بنوشید و تا بهبودی کامل ادامه دهید . جوشهای قرمز روی پوست صورت و بدنتان از بین می رود.

ج-جوشهای غرور : به مبتلایان به جوش غرور توصیه می شود همه روزه کمی عسل به صورت خود بمالند و آنقدر مالش دهند تا اثر آن از بین برود. در ضمن هر روز صبح نصف استکان آب لیمو را با عسل مخلوط کرده بنوشند.

 

 

 

 

درمان لکه های صورت با عسل:

 

 

اگر برگ خشک شده شاتوت را بسایند و با عسل مخلوط کنند و در حمام بر لکه های صورت بمالند آن را به سرعت از بین می برد.

 

 

 

 

 

درمان زگیل  با عسل:

 

ضماد برگ چغندر با عسل در درمان کچلی و زگیل مؤثر واقع می شود . ضماد برگ تازه گشنیز با عسل نیز سودمند است.

 

 

 

 

مبارزه با زوال زود رس پوست با عسل:

 

شربت عسل خالص وسیله مؤثر مبارزه با زوال زود رس پوست صورت و گردن است .

دو قاشق غذا خوری عسل مرغوب را در 3 لیتر آب ولرم حل کرده و صورت و گردن را با آن بشویید و بعد از یک ربع با آب ولرم آب بکشید.

 

 

تاخیر در سفید شدن موهای بدن با عسل:

 

گلبرگهای گل سرخ را با عسل گل قند (گل انگبین) درست کرده و روزی 4 الی 7 گرم مصرف نمایید. آن سفید شدن موهای بدن را به تاخیر می اندازد.

طرز تهیه : گل برگ گل سرخ را به نسبت وزنی 1 به 2 با عسل مخلوط کرده و آن را در ظرف شیشه ای در بسته در آفتاب و دور از گرد و غبار می گذاریم تا سرشته شود  و سپس در ظرف مربوط به خود ریخته و به نام گل قند مصرف می نماییم.

 

 

 

 

 

ترمیم زخم (سوختگی ،التهاب،گزیدگی،ترک و شقاق) با عسل:

 

استفاده از عسل به عنوان مرحم در درمان سوختگی ها که حتی از دیر باز رایج بوده ودر طب سنتی نیز به آن اشاره شده است ، در ترمیم بافتی و جلوگیری ازافزایش عفونت از طریق استعمال خارجی بسیار مفید میباشد . عسل به واسطه آنزیم کاتالاز ترمیم پوست را سرعت بخشیده ، از شدت درد می کاهد و از تاول زدن جلوگیری میکند .

در رابطه با التهاب ، گزیدگی ، ترک و شقاق میتوان به صورت ماساژ آرام موضع ، از عسل استفده نمود .

عسل از خون ریزی زخم جلوگیری می کند و موجب انعقاد خون می شود.

عسل به علت خواص جذب آنی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافتهای پوششی غذا می رساند و باعث شادابی آن می گردد.

 

 

 

 

درمان سوختگی با عسل:

 

زخم های سوختگی هم خیلی درد ناکتر از زخمهای معمولی بوده و هم خیلی بهبودی آن طول می کشد . در صورتی که سوختگی از نوع درجه 1 و یا 2 باشد یک لایه نازک روی محل سوختگی بمالید و روی آن را با گاز استریل ببندید در روز این کار را 2 مرتبه تکرار کنید  .

 

 

 

بر طرف کردن جای زخم با عسل:

 

عسل طبیعی را روی محل زخمها مالیده بعد از مدتی با آب ولرم شسته و این کار را در روز تا سه مرتبه انجام دهید . بهبودی زخم به وسیله عسل فاقد بجای ماندن اثر زخم در روی پوست می شود.

 

 

 

درمان زخم معده با عسل روش اول :

 

موم زنبور عسل در معده انسان قابل هضم نیست اما وقتی از دستگاه گوارش انسان عبور می کند . مواد زایدی که به جداره معده و یا روده ها چسبیده است را جذب می نماید و با خود از بدن دفع می کند . پس موم را با عسل میل نمایید تا بهبود یابید .

 

 

 

درمان زخم معده با عسل روش دوم:

 

    5 قاشق غذا خوری عسل با 5 عدد انجیر تازه مخلوط کنید . روزانه بعد از غذا بخورید .

 

 

 

 

درمان زخمهای رحم و قطع خونریزی با عسل:

 

 

عسل را با انجیر شیاف درست کنید با پارچه پشمی جهت زخمهای رحم و قطع خونریزی نافع است.

 

 

 

 

درمان سایر زخمها با عسل:

 

روشهای درمان

الف-در درمان زخمهای سفلیس و سایر زخمهای مشابه آن ضماد آب انار یا رب انار مخلوط با عسل مفید واقع می شود . ضماد ترب با عسل زخم های پلید و چرکی را درمان می کند.

ب-مالیدن زهره گاو مخلوط با عسل  ضد ورم و نافع زخمها است.

ج-ضماد انار را با عسل جهت رفع آبله و از بین بردن گوشت های اضافی نافع است.

د-ضماد خربزه با عسل در درمان زرد زخم مؤثر است. مالیدن مخلوط پودر دارچین با عسل زخم های چرکی را خشک و کک و مک را پاک می نماید و چنانچه با سرکه همراه شود باز هم مفید است.

ه-جهت بهبودی زخمها 200 گرم پوره پیاز را با 100 گرم عسل  مخلوط نموده و پس از صاف کردن هر روز صبح ناشتا یک یا دو قاشق غذا خوری از آن میل نمایید.

 

 

 

 

درمان سوختگیها  با عسل:

 

روشهای درمان

الف-از مخلوط کره با عسل  و یا عسل  و روغن زیتون به نسبت مساوی مرهمی تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ب-در درمان سوختگی با آتش سرکه و عسل  را که در آن اندکی ماذریون خیسانده باشد به محل سوختگی بمالید مؤثر واقع می شود.

ج-کیرنیتسکی Krinistky در درمان سوختگی ها پمادی بر پایه عسل و روغن ماهی تجویز می کند.

 

 

 

 

 

درمان آبسه با عسل:

 

عسلو آرد گندم را به نسبت مساوی مخلوط نموده و کمی آب به آن بیافزایید و به روی آبسه بگذارید آن معالجه خواهد شد.

 

 

 

 

 

درمان سودابه  با عسل:

 

 

در درمان سودا (زخمهای دست و پا ، صورت و گردن) آب انار یا رب انار را با عسل  مخلوط کرده ضماد نمایید

 

 

 

 

 

درمان گوشت اضافی زخمها با عسل:

 

مقداری آب انار را بجوشانید تا غلیظ شود سپس با کمی عسل  مخلوط نموده و بر گوشت اضافی قرار داده هر روز تا بهبودی کامل ادامه دهید.

 

 

 

 

درمان دمل داخل گوش  با عسل:

 

درمان دمل داخل گوش

 

برگ درخت سرخ را جوشانده و با عسل خالص مخلوط کرده و روزی چند بار هر بار دو قطره در گوش بچکانید.

 

 

 

 

 

درمان بند آمدن چرک گوش با عسل:

 

برگ درخت زیتون را ساییده با عسل مخلوط کرده در گوش بگذارید چرک بند می آید.

 

 

 

 

درمان درد گوش  با عسل:

 

روشهای  درمان

الف-آب انار را جوشانده با عسل  مخلوط نموده در اطراف گوش بمالید.

ب-نعناع تازه را کوبیده و آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط نموده روزی سه بار در گوش بچکانید.

ج-رب انار را با عسل مخلوط نموده و در گوش بچکانید درد گوش بر طرف خواهد شد.

 

 

 

 

خواص ضد میکروبی باکتریایی عسل :

 

عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود80 درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر100 گرم آن 320 کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است.
خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.همچنین ، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.

عسل علاوه براینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پر انرژی نیز میباشد به طوری که سالیان سال به عنوان دارو برای درمان بیماریها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقیقه به شخص نیرو میدهد وتحمل بافتی  و قدرت ترمیم آنرا افزایش می دهد

 

 

 

 

خواص ضد باکتریایی عسل :

 

عسل حاوی مواد ضد میکروبی بوده و حتی قوی ترین میکروبها نیز در آن یارای مقاومت ندارند ؛ با یک آزمایش ساده میتوانید مقداری میکرارگانیسم ( مثلاً کپک روی مربا) را با عسل کاملاً مخلوط کنید بعد از چند روز مشاهده خواهید نمود که نه تنها در آن رشد نکرده بلکه کاملاً از بین  رفته است ( توضیح در صورت رشد کپک حتماً عسل با آب یا مایع دیگری مخلوط شده و خالص نمی باشد ).

 

 

 

 

خواص ضد باکتریایی و قارچی در عسل :

 

این اثرات به خوبی اثبات شده است . عسل رقیق نشده از رشد باکتریهایی مثل استافیلکوک اورئوس و میکروب های مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ هایی نظیر کاندیدا آلبیکانس جلوگیری می کند . در غلظت ۳۰-۵۰٪ عسل از آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های ادراری مؤثرتر است .

شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . PH  پائین ، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری ، که مجموعاً Inhibin نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد

 

 

 

 

 

 

 

اثرات ضد اسهال

 

در غلظت ۴۰٪ عسل  دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .

 

 

 

 

 

چگونگی اثرات عسل در درمان وترمیم زخم ها و بهبود والتیام بخشی آن مؤثر است؟

 

عسل در ترمیم سوختگی ها ، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است .

زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید ئیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتریها را نابود کند.در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.

فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافتها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا  شود و سلولهای جدید پاره نشود.به همین جهت در برخی بیمارستانهای دنیا برای درمان زخم بستراز ترکیبات آن استفاده می شود

عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً ، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست ، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده ، کاهش یافته است .

در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .

 

 

 

 

 

 

عسل و د ندان :

 

عسل به واسطه داشتن مواد ضد باکتریایی  در جایگزینی قند برای دندانها نتنها مضر نمی باشد بلکه باعث فعال شدن ماده فلورین چای شده که یک ماده ضد فساد دندان میباشد این در حالی است که مصرف چای با قند برای دندان بسیار مضر میباشد .

ترکیب یک قاشق عسل با یک قاشق سرکه انگور خانگی برای ماساژ لثه ها جهت محکم نمودن بافت لثه بسیار مفید گزارش شده است .

 

 

 

 

 

اثرات ضد سرفه و خلط آور

 

اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .

 

 

 

 

 

 

عسل و و حافظه:

 

از نظر علمی صمغ موجود در عسل نمی گذارد جدار عروق سفت شود، جدار عروق را نرم نگه می دارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب می رسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند و کمتر به دست فراموشی سپرده می شود. از طرفی ویتامین D موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم می کند، و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام می دهند.

نظرات 6 + ارسال نظر
ازاده شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:40

سلام

بسیاربسیارممنون بخاطرمطالب زیباتون مخصوصامربای هندوانه باعسل

[ بدون نام ] یکشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 15:03

خسته نباشید بسیار جامع و کامل بود

:) جمعه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 22:11 http://safefire.blogfa.com

سلام ... مطلب بسیار خوب و آموزنده ای بود ... ممنون
به من هم سر بزنید

م.آ شنبه 6 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 21:56

تشکرازشما . یا حق

دی ایران شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 22:58 http://diiran.ir

با سلام و خسته نباشید

وبلاگ بسیار مفیدی داری و از شما درخواستی دارم اگر امکانش هست سایت ما رو به ادرس {{ diiran.ir }} به عنوان {{ سرگرمی و علمی }} لینک کنید. و اگر به ما سر بزنید خوشحال میشم سایت ما روزانه به روز میشود.
با تشکر

الهام سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 15:28

واقعا ممنون بخاطر این اطلاعات
میدونستم عسل خیلی خاصیت داره ولی تا این حدش رو واقعا نمیدونستم
موید باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد